چکیده:
با رجوع به فهم و درک عرفی متوجه این مطلب می شویم که تلقی عامه وجود داشتن را امری ممکن می داند و صحبت از ممکن بودگی موجودات را سخنی معقول و بدیهی تلقی می کنند. این تلقی از مفهوم وجود، مستلزم این است که وجود در جایگاه محمول جمله باشد و در ردیف اوصاف عادی به شمار آید، زیرا بنابر چنین برداشتی مصادیق وجود همانند مصادیق اوصاف عادی از وضعیت ممکنی به وضعیت ممکن دیگر تغییر می کنند و این مطلب بازگوکننده مفهوم ممکن بودگی موجودات است. در مقابل چنین دیدگاهی، برخی از فلاسفه معتقدند «وجودداشتن» صفت ضروری اشیاست و نمی تواند همانند اوصاف عادی در جایگاه محمولی جمله قرار گیرد. این تلقی مفهوم وجود را، همانند اوصاف منطقی، ضروری می داند و معتقد است وجود اشیا در مفهوم منطقی در دامنه تمامی جهان های ممکن ثابت است، و این یعنی این که باید در کنار سخن گفتن از وجود اشیای انضمامی، از وجود اشیای ممکنی سخن گفت که به واسطه داشتن اوصاف جهت مند همانند اشیای انضمامی در مفهوم منطقی وجود دارند. لینسکی، زالتا، و ویلیامسون از جمله نمایندگان بارز چنین تفکری هستند.
From the very beginning up to now the concept of existence has been one of the most controversial ones among the philosophers. Such discussions can be divided into two main parts. The first one refers to the ontological aspects of existence for which one is involved with two schools namely Possibilism and Actualism anyone of which tries to talk of the scope and limit of things within their own metaphysical principles. The second part includes the issues about existence as a predicate. For these discussions and because we want to consider existence as a first or a second order predicate، we can either talk about the possible existence or its counterpart i.e.، the necessary existence of the things. The necessary existence is one of the formula which، in the simplest quantified modal logic of S5 and just like those formula such as BF and CBF، is provable and valid. Although talking of the validity of necessary existence things needs to provide a second degree concept of existence but discussing the validity of Barcan formula needs an existential commitment to the possible things which the possibilists believe are not among the existent things. Following Linsky and Zalta and for defending BF and NE formula، Timotty Williamson has excluded the validity issue of Barcan formula from the first part and he has transferred it to the second part. Thus using the modal properties he provides a new definition of possible things through which one can defend the validity of Barcan formula as well as the necessary existence of things without having any existential commitment to the possibilia. Afterwards، Williamson provides the conditions for talking of the logical existence for things by providing a second-order concept of existence in unrestricted quantification theory and in this way one can have a better understanding of necessary existence.
خلاصه ماشینی:
" ﻓﺎرغ از ﺑﺤﺚﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﻣﻨﻄﻖ ﺟﺪﻳﺪ، اﻳﻦ ﺳﺆال ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﻪراﺳـﺘﻲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﺎ درﻧﻈﺮﮔـﺮﻓﺘﻦ وﺟـﻮد ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﺤﻤـﻮﻟﻲ درﺟـﻪ دوم، از ﻣﻤﻜـﻦﺑـﻮدﮔﻲ ﻣﻮﺟﻮدات ﻛﻪ اﻣﺮی ﺷﻬﻮدی اﺳﺖ دﻓﺎع ﻛﺮد؟ ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ اﺷﺎره ﺷﺪ ﺻﺤﺒﺖ از ﻣﻤﻜﻦﺑﻮدﮔﻲ ﻣﻮﺟﻮدات از ﻳﻚ ﻃﺮف اﻣﺮی ﺑـﺪﻳﻬﻲ و ﺷﻬﻮدی اﺳﺖ، اﻣﺎ از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ اﻳﻦ ﺗﻠﻘﻲ ﺑﺎ درﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﻔﻬﻮم وﺟـﻮد، ﺑـﻪﻣﺜﺎﺑـﺔ ﻣﺤﻤـﻮﻟﻲ درﺟﻪ اول، ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ را ﺑﺮای ﻇﻬﻮر ﻧﻈﺮﻳﺎت ﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪای ﻧﻈﻴـﺮ ﻣﻤﻜـﻦﮔﺮاﻳـﻲ ﺑـﻪ ﺷـﻜﻞ ﻛﻼﺳﻴﻚ آن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺻﻮل و ﻣﻮازﻳﻦ ﻣﻨﻄﻖ ﻛﻼﺳﻴﻚ ﻛﻪ وﺟﻮد را ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ درﺟـﻪ دوم ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﻲآورد در ﺗﻌﺎرض اﺳﺖ.
)Williamson درﻧﻬﺎﻳﺖ در ﻣﻮرد ﻧﺎمﮔﺬاری اﺷﻴﺎی ﻣﻤﻜﻦ ﻣﺤﺾ وﻳﻠﻴﺎﻣﺴﻮن ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻻزﻣـﺔ ﺷﻲءﺑﻮدن اﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ دارای ﻳﻚ اﺳﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ اﺷﻴﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳـﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﭘﺎﺑﻨﺪ در داﻣﻨﺔ ﺳﻮر ﻗﺮار ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻛﺎﻓﻲ اﺳﺖ و از آنﺟﺎ ﻛﻪ اﺷﻴﺎی ﻣﻤﻜـﻦ ﻣﺤـﺾ در داﻣﻨﺔ ﺳﻮر وﺟﻮدی ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ، دﻳﮕﺮ ﻟﺰوﻣﻲ ﻧﺪارد ﻛﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻧﺎمﮔﺬاری ﭼﻨﻴﻦ اﺷﻴﺎﻳﻲ ﺑﺎﺷﻴﻢ زﻳﺮا ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل ﻳﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻓﺮدی، ﻣﺘﻐﻴﺮی اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺟﺎﻳﮕـﺎه اﺳـﻤﻲ ﺟﻤﻠـﻪ ﻗـﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد و ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺮای ﻣﺎ ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ (702 :0002 , .
ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ از وﺟﻮد، ﺑﻪ اﻋﺘﻘﺎد وﻳﻠﻴﺎﻣﺴـﻮن، ﺑـﻪ ﻣﻌﻨـﺎی ﻣﻨﻄﻘﻲ وﺟﻮد اﺷﺎره دارد و زﻣﺎﻧﻲ ﻛـﻪ ﻣـﺎ از ﭼﻴـﺰی ﻛـﻪ ﺻـﻔﺖ ﻳـﺎ راﺑﻄـﻪای را دارد ﺳـﺨﻦ ﻣﻲﮔﻮﻳﻴﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺪاﻗﻞ آن ﭼﻴﺰ در ﻣﻌﻨﺎی ﻣﻨﻄﻘﻲ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ (81-71 : )ibidو از آنﺟـﺎ ﻛﻪ اﺷﻴﺎی ﻣﻤﻜﻦ ﻣﺤﺾ در زﺑﺎن ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ وﻳﻠﻴﺎﻣﺴﻮن ﻫﻤﺎﻧﻨـﺪ اﺷـﻴﺎی اﻧﻀـﻤﺎﻣﻲ ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮ آزاد در داﻣﻨﺔ اﺷﻴﺎ وﺟﻮد دارﻧﺪ، اﻟﺒﺘﻪ ﺑـﺎ اﻳـﻦ ﺗﻔـﺎوت ﻛـﻪ آنﻫـﺎ ﻓﻘـﻂ دارای ﺻﻔﺎت ﺟﻬﺖﻣﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﻲﺗﻮان از وﺟﻮد ﺿﺮوری اﺷﻴﺎ ﻛﻪ ﻫﻤـﺎن وﺟـﻮدداﺷـﺘﻦ در ﻣﻔﻬـﻮم ﻣﻨﻄﻘﻲ اﺳﺖ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ."