چکیده:
شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای حقوقی کشور است که بنا بر حکم ولی فقیه قادر است به وضع مصوبه در مسائل مرتبط با مقوله فرهنگ بپردازد. این اختیار، تداخل مصوبات این نهاد را با مصوبات دیگر دستگاه ها موجب می شود. در تحقیق پیش رو با استناد به قانون اساسی و قواعد حقوقی به بحث و بررسی پیرامون تداخل و تعارض مصوبات و تصمیمات مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و مجمع تشخیص مصلحت نظام با شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته شده و با در نظر گرفتن این نکته که شورا حق سیاست گذاری در امور فرهنگی را دارد، نتیجه گرفته شده که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرط رعایت محدوده اختیارات خود، برتر از سه دستگاه دیگر است و مجلس، دولت و مجمع، حق تصویب مصوبه ای معارض با مصوبات قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارند. البته، آن دسته از مصوبات مجمع که مطابق با بند 8 اصل 110 تصویب می شود، از این قاعده مستثناست.
Supreme Council of Cultural Revolution is one of the legal institutions in Iran that is capable to enact on issues related to culture by the mandate of supreme leader. This authority gives rise to overlapping of the acts of this institution with those of other institutions. Relying on the constitution and legal rules، the present article studies the overlapping and conflict of the acts of the Islamic consultative assembly، executive branch، and the expediency council with those of the supreme council of cultural revolution. Considering the fact that this council has the right of policy making in cultural affairs، the article concludes that the acts of the supreme council of cultural revolution- if observing its scope of authority- are superior to other three bodies. Therefore، Majlis، executive branch and the expediency council do not have the right of enacting anything in conflict with the legal acts of the supreme council of cultural revolution. However، those acts of the supreme council approved base on paragraph 8 of article 110 are an exception to the rule.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بنا بر یکی از منابع مهم حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران ، یعنی حکم حکومتی ولی فقیه ، اجازه وضع مصوبه در حدود اختیارات خود دارد؛ زیرا هم در حکم تشکیل این شورا (صحیفه امام ، ج ١٢، ص ٤٣١) و هم در پاسخ امام خمینی(ره ) به سؤال رئیس وقت شورا دربارة ماهیت قانونی دادن به مصوبات این نهاد (صحیفه امام ، ج ١٩، ص ١٧١)، به این مسئله تصریح شده است ؛ اما یکی از مسائل مهمی که در این زمینه وجود دارد، آن است که ارزش و جایگاه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به درستی تبیین نشده است .
در پاسخ باید گفت نخست ، شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیچ وجه برتر از قوة مؤسس نیست ؛ زیرا همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، این شورا حق ندارد برخلاف اصول قانون اساسی مصوبه ای وضع نماید و دوم ، به نظر میرسد مجمع تشخیص مصلحت نظام میتواند مصوبات مصداقی خلاف قانون اساسی را به طور موقت نقض کند؛ زیرا متن قانون اساسی، ایستا و غیرمتحرک است و امکان دارد که برخی مقتضیات زمان با برخی از اصول این قانون ایجاد تزاحم نماید که قاعدتا برای برطرف کردن این تزاحم نمیتوان هر بار مجلس خبرگان قانون اساسی را تشکیل داد و در این مواقع ، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مرجع تشخیص این تزاحم و انتخاب اهم از مهم عمل خواهد نمود، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی که به صورت مستمر و دائمی تشکیل میشود، قادر است نسبت به تمام مسائلی که راجع به مصوبات این شورا حادث میشود، تصمیم گیری به روز نماید."