چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر مشهد بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس شهر مشهد (1200 = N) بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 291 نفر برآورد شد. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی (آلن و می یر، 1993) و رفتار شهروندی سازمانی (اورگان و کانوسکی، 1996) استفاده شد. اعتبار هر دو پرسشنامه با بهره گیری از نظرهای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی به دست آمد. پایایی درونی پرسشنامه های تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 76/0 تعیین شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری کلوموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتیجه آزمون کلوموگروف – اسمیرنوف نرمال بودن داده ها را اثبات کرد (05/0 p>). نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری (01/0 P≤، 349/0 = r) وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفه های تعهد سازمانی، تعهد عاطفی قدرت بیشتری برای پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد.
The aim of this study was to analyze the relationship between organizational commitment and organizational citizenship behaviors in physical education teachers in Mashhad. The statistical population of this study consisted of all physical education teachers in Mashhad (n=1200) which based on Morgan table, the statitical sample was 291 teachers. To collect data, two standard questionnaires of organizational commitment (Meyer and Allen, 1993) and organizational citizenship behaviors (Organ and Konovsky, 1996) were used. Validity of both questionnaires was achieved through considering comments of sport management professors. Using Cronbach’s alpha coefficient, the internal reliability of organizational commitment and organizational citizenship behaviors questionnaires were found to be 0.85 and 0.76 respectively. The research method was descriptive and correlational which was carried out through field method. Descriptive statistics, Kolmogorov Smirnov test, Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used to analyze the data. The result of Kolmogorov Smirnov test confirmed the normality of data (P>0.05). The results of Pearson correlation test indicated a positive and significant relationship between organizational commitment and organizational citizenship behaviors (r=0.349, P≤0.01). The results of regression analysis indicated that among different aspects of organizational commitment, emotional commitment had more power to predict the teachers’ organizational citizenship behaviors.
خلاصه ماشینی:
از پژوهش های دیگری که در داخل کشور انجام گرفته ، پژوهش یوزباشی و یارمحمدی منفرد (١٣٨٨) در زمینة بررسی رابطة بین رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی است که به این نتیجه رسیدند همبستگی مثبت و معناداری بین رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد و متغیر رضایت شغلی می تواند ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (نوعدوستی ، جوانمردی و ادب ) را پیش بینی کند (١٢).
نتایج پژوهش آنتونیا٣ و همکاران (٢٠١١) که نمونة آن ١٠١ نفر از مدیران ارشد کشور اسپانیا بودند، حاکی از آن بود که بین تعهد هنجاری و تعهد عاطفی با رفتار شهروندی سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد (١٦).
از آنجا که تربیت بدنی آموزش و پرورش یکی از سازمان های اصلی متولی ورزش کشور محسوب می شود که عملکرد آن در ابعاد ورزش تربیتی و پایه اثرگذار است و معلمان تربیت بدنی می توانند نقش مهمی در پیشبرد ورزش در مدارس داشته باشند و باتوجه به مهم بودن دو مقولة تعهد سازمانی و رفتار شهروندی در مدیریت رفتار سازمانی و کمبود تحقیق در زمینة این دو متغیر در محیط های آموزشی از جمله مدارس ، پژوهشگر بر آن شد تا به دنبال پاسخ به این پرسش باشد که آیا بین تعهد سازمانی و مؤلفه های آن با رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی رابطه وجود دارد؟ آیا مؤلفه های تعهد سازمانی قدرت پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی را دارند؟ با یافتن پاسخ پرسش های مذکور می توان اطلاعات جدیدی را در اختیار معلمان و مدیران آموزش و پرورش در داخل کشور قرار داد تا در برنامه ریزی های آموزشی و امور استخدام و ...
بین تعهد هنجاری با رفتار شهروندی سازمانی رابطة مثبت و معناداری (٠/٠١ ≥P و ٠/١٨٨ = r) وجود داشت که با نتایج پژوهش توکلی (١٣٨٨)، می یر (٢٠٠٢)، کانگرو (٢٠٠٣)، گاتام (٢٠٠٦)، ساموئل و همکاران (٢٠٠٦) و آنتونیا (٢٠١١) همخوانی دارد.