چکیده:
پژوهش میانرشتهای حاضر برای ورود دین و ارتقاء جایگاه عوامل ذهنی در روابط بینالملل، نقشآفرینی بازیگران مذهبی بر پدیدههای بینالمللی در چارچوب حوزه مطالعاتی ارتباطات بینالملل را مطالعه میکند و به این منظور، بخشی از دیپلماسی عمومی پادشاهی عربستان سعودی را مورد بررسی اکتشافی قرار میدهد که توسط سازمان بینالمللی «رابطة العالم االسالمی» از زمان تاسیس (1381ق/ 1961م.) تاکنون (8831ق/ 1111م.) اجرا شده است. در رهیافت فرهنگی- ارتباطی، الگوی دیپلماسی عمومی رابطة العالم االسالمی متناسب با اقتضائات فرهنگی پادشاهی عربستان سعودی و بهمنظور ایجاد همگرایی در تولید و ترویج هنجارهای مبتنی بر هویت و منافع ملی در عرصه سیاست خارجی، ضمن توجه به منابع عینی و ذهنی قدرت، تلفیقی از محورها و مولفههای ارتباطات بینالملل سنتی و جامعه اطالعاتی را مورد استفاده قرار میدهد و منجر به تولید قدرت متقاعدکننده مذهبی برای این کشور میشود
خلاصه ماشینی:
"برای نمونه، میتوان به موارد زیر اشاره نمود: گسترش کمکهای بشردوستانه و مردمی به کشورهای خارجی ()extended hand policy؛ ایجاد رابطه نزدیک با سازمانهای غیردولتی ()NGO diplomacy؛ استفاده از پیامرسانان معتبر و مستقل (شامل پیامرسانی کشور به کشور، اعزام سخنرانان، استفاده از ظرفیت رهبران، مبلغان و طرفداران بومی، تورهای سخنگویان، برنامه سخنگو و کارشناس)؛ طرح سیاستها در نطقهای عمومی؛ استفاده از ظرفیت چهرههای میانفرهنگی در زدودن کلیشههای منفی؛ افزایش گفتگوهای دوجانبه با شهروندان؛ افکارسنجی و بررسی نیازهای مخاطبان هدف؛ حمایت از تالشها و ایجاد شبکه از افراد عالقهمند به انتقال پیامهای مثبت؛ توزیع پیامهای مشترک ارزشی بینفرهنگی؛ حمایت از تولیدات الکترونیکی؛ استفاده خالقانه و مؤثر از اینترنت و فناوری اطالعات ( ،)virtual diplomacyرسانهها ( )media diplomacyو تارنماهای اینترنتی جدید ()cyber/ virtual diplomacy- online public diplomacy؛ ایجاد شبکه روابط متقارن، پایدار و بلندمدت با مقامات عالیرتبه و رهبران ()network diplomacy؛ دیپلماسی شناسه ملی ()brand diplomacy؛ تجاریسازی نام مکان ()place branding؛ ایجاد مراکز اطالعرسانی عمومی؛ سخنپراکنی بینالمللی و خبرنگارهای خارجی؛ مدیریت اخبار و تنظیم اولویت دستورکار خبری؛ تولیدات سینمایی و تلویزیونی؛ تسهیل روند انتشار اطالعات؛ اجرای دکترین تبیین سیاستها برای مردم کشورهای خارجی؛ پخش تصاویر زنده و مستقیم ویدئویی از طریق اینترنت؛ نمایش تصویر شهرها بهعنوان بازیگران کلیدی در مجامع بینالمللی ( )city diplomacyو بازاریابی مکان؛ انتشارات و تولیدات محوری؛ اجرای دورههای آموزشی؛ آموزش زبان کشورهای هدف؛ ترویج زبان کشور خود؛ سیاستهای ارزشمدار؛ گفتگوهای میانفرهنگی و بینادیانی؛ تقویت مراکز مطبوعات خارجی؛ تأسیس پاتوقها، مراکز حضور و نمایندگیها؛ تأسیس و حمایت از کتابخانهها؛ برنامههای تبادل فرهنگی بینالمللی ()exchanges؛ ایجاد برنامه مطالعات پیرامون کشور خود با همکاری دانشگاههای محلی؛ بورسیه دانشجویی و کمک هزینه؛ ورود به مدارس و دانشگاههای مناطق 224 دین و ارتباطات، سال نوزدهم، شمارة دوم (پیاپی 42)، پاییز و زمستان 1391 مختلف؛ افزایش بازدیدکنندگان ( ،)Visitorsگردشگران ( )touristsو مهاجران بینالمللی ()diaspora diplomacy؛ ترجمه بهترین آثار و در دسترس کتابخانهها و دانشگاههای محلی قرار دادن آنها؛ حمایت از هنرمندان و چهرههای فرهنگی؛ تولید آثار خالق فرهنگی- هنری؛ بسترسازی برای ایجاد تولیدات میان فرهنگی."