چکیده:
آزمون انتخاب، به عنوان زیر مجموعهای از رویکرد الگوسازی انتخاب، یکی از روشهای نوین در محاسبه ارزش کالاهای غیر بازاری و برآورد ترجیحات افراد در برخورد با کالاهای زیست محیطی میباشد. این مطالعه، ترجیحات افراد برای ویژگیهای مختلف تفرجگاه تاریخی– تفریحی گنجنامه همدان را مبتنی بر تئوری ارزش لانکستر و تئوری تابع مطلوبیت تصادفی و استفاده از الگوسازی انتخاب و بهرهگیری از مدل لاجیت شرطی با توزیع وایبل (گومبل) برای جملات اختلال و آزمون هاسمن- مک فادن به منظور انجام آزمون واریانس ناهمسانی و یکسان بودن کششهای متقاطع در بین گزینههای یک مجموعه انتخابمورد ارزیابی قرار میدهد. با استفاده از مقادیر تمایل به پرداختهای برآورد شده برای سطوح ویژگیهای کالای زیست محیطی، میتوان مقادیر رفاه را برای هر یک از سیاستهای پیشنهادی محاسبه کرد. نمونهگیری به صورت تصادفی و از بین گردشگران بومی و غیر بومی در تابستان 1390 انجام شد. از بین 300 پرسشنامه، تعداد 216 پرسشنامه سالم بود که منجر به 1296 مشاهده و 3888 ردیف داده شد. نتایج حاکی از آن است که افراد برای سیاستهای حفظ و بهبود کیفیت ویژگیهای مختلف کالاهای اکوسیستمی، تمایل به پرداخت هاینسبتا بالایی دارند. افراد بهترتیب برای حفظ آثار باستانی، بهداشت محیط و پاک بودن آب رودخانه و حفظ تنوع جنگلی و چشم انداز طبیعی تفرجگاه، بیشترین تمایل به پرداخت را دارند. متغیرهای اقتصادی– اجتماعی مانند سن، متاهل بودن، فرزنددار بودن، تحصیلات، میزان مخارج ماهیانه خانوار و بومی بودن باعث افزایش تمایل به پرداختها)(WTP شدهاند.
Choice experiment as a subset of choice modeling approach is the newest method for calculating the value of non-market goods and estimating individuals’ preferences in dealing with environmental goods. This study evaluates the individual preferences for different characteristics of the historical - recreational Ganjnameh site of Hamadan based on Lancastrian value theory and stochastic utility function. It uses the choice experiment، the conditional Logit model with Weibull (Gumbel) distribution of disturbance terms and Housman- Mac Fadden method for testing Heteroskedasticity and equality of cross elasticities among options of a choice set. The welfare effects of proposed policies can be computed using estimated willingness-to-pay for different levels of characteristics of an environmental good. Sampling was performed randomly among native and non-native tourists in summer 2011. About 216 out of 300 questionnaires were correctly completed that led to the 1296 observations in 3888 data lines. Results indicate that people have relatively high willingness-to-pay for policies adopted to preserve and improve the quality of various characteristics of ecosystem goods. People have the highest willingness-to-pay for preserving the ancient monuments، environmental health، cleanness of river water and maintaining forest diversity and natural landscape، respectively. The socio-economic variables such as age، being married، parenting، education levels، monthly household expenditure and locality result in increasing WTP.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار) ـ سال سیزدهم ـ شماره سوم ـ پاییز ١٣٩٢ ـ صفحات ١٨-١ الگوسازی انتخاب ؛ رویکردی نوین برای ارزشگذاری کالاهای ١ زیست محیطی ، مطالعه موردی : گنجنامه همدان 2 غلامعلی شرزه ای 3 سید پرویز جلیلی کامجو تاریخ دریافت :١٣٩٠/١٢/٢٢ تاریخ پذیرش: ١٣٩١/٧/١٢ چکیده آزمون انتخاب، به عنوان زیر مجموعه ای از رویکرد الگوسازی انتخاب، یکی از روشهای نوین در محاسبه ارزش کالاهای غیر بازاری و برآورد ترجیحات افراد در برخورد با کالاهای زیست محیطی می باشد.
این مطالعه ، ترجیحات افراد برای ویژگی های مختلف تفرجگاه تاریخی – تفریحی گنجنامه همدان را مبتنی بر تئوری ارزش لانکستر و تئوری تابع مطلوبیت تصادفی و استفاده از الگوسازی انتخاب و بهرهگیری از مدل لاجیت شرطی با توزیع وایبل (گومبل ) برای جملات اختلال و آزمون هاسمن - مک فادن به منظور انجام آزمون واریانس ناهمسانی و یکسان بودن کشش های متقاطع در بین گزینه های یک مجموعه انتخاب مورد ارزیابی قرار می دهد.
٤- مدل اقتصاد سنجی در این تحقیق ، برنامه های فرضی برای بهبود و حفظ خدمات حاصل از کالای زیست محیطی مورد نظر ما (تفرجگاه تاریخی – تفریحی گنج نامه همدان) به وسیله چهار ویژگی و یک وسیله پرداخت توصیف شده است .
علامت ویژگی های حفظ آثار باستانی و بهداشت محیط و آب رودخانه نیز مثبت بوده، که نشان دهنده وجود تمایل به پرداخت برای بهبود سطوح این خدمات می باشد و علامت ویژگی ازدحام منفی است .