چکیده:
بر اساس تئوری¬های تجارت، همـگرایی اقتصادی باعث افزایش تجارت و درآمد بین کشـورهای عضو می¬شود. این مقاله، سعی دارد تا عوامل موثر بر صادرات محصولات کشاورزی در کشورهای حوزه اکو را با استفاده از اقتصاد سنجی فضایی مورد آزمون قرار دهد. برای این منظور از آمار صادرات کشورهای عضو اکو در قالب داده هایی تابلویی در فاصله سال¬های 1992 تا 2008 استفاده شده است. معادله صادرات کشاورزی با استفاده از روش ایستا (اثرات ثابت و تصادفی) و پویا (گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) در داده¬های تابلویی و در دو حالت اقتصادسنجی معمولی و فضایی تخمین زده شده است. نتایج مدل تخمین زده نشان از وجود همبستگی فضایی بین کشورها بوده و از این رو، استفاده از این نوع تخمین توجیه پذیر است. از طرف دیگر، متغیرهای تولید ناخالص ملی، نرخ ارز و مجاورت کشورها بر روی صادرات محصولات کشاورزی اثر مثبت و جمعیت کشورها اثر منفی بر روی آن دارد. در مقاله پیشنهاد می¬گردد که در تخمین این معادلات می باید مجاورت بین کشورها را در نظر گرفت و با افزایش در نرخ ارز و تولید ناخالص ملی، مبانی لازم در جهت افزایش صادرات را فراهم آورد و از طرف دیگر، سیاست¬های کنترل جمعیت نیز اعمال گردد.
According to trade theories، economic integration results in increasing trade and income among trade partners. This paper tries to test the major factors affecting the exports of agricultural products in ECO members using spatial econometric approach. For this purpose، the exports statistics of ECO members has been used in the form of panel data during 1992-2008. Agricultural exports function has been estimated using the Static (fixed and random effects) and Dynamic (generalized method of moments (GMM)) methods in panel data with classic and spatial econometric approaches. The estimated results indicate the existence of spatial dependence among the countries، so the using this estimation procedure is justified. GDP، Exchange rate and spatial variables (such as proximity) have positive effects and Population has negative effect on agricultural exports. Finally، it is suggested that the estimation equations should consider the proximity between the countries and with the increase in the exchange rate and GDP، increase exports in order to provide the necessary basis. Population control policies may also apply.
خلاصه ماشینی:
کاربرد اقتصاد سنجی فضایی در بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات کشاورزی در کشورهای عضو اکو: رهیافت داده های تابلویی 1 حامد نجفی علمدارلو 2 سید ابوالقاسم مرتضوی کتایون شمشادی یزدی ٣ تاریخ دریافت :١٣٩٠/٦/٢٣ تاریخ پذیرش: ١٣٩١/٢/١٣ چکیده بر اساس تئوریهای تجارت، همـگرایی اقتصادی باعث افزایش تجارت و درآمد بین کشـورهای عضو می شود.
این مقاله ، سعی دارد تا عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی در کشورهای حوزه اکو را با استفاده از اقتصاد سنجی فضایی مورد آزمون قرار دهد.
معادله صادرات کشاورزی با استفاده از روش ایستا (اثرات ثابت و تصادفی ) و پویا (گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) در دادههای تابلویی و در دو حالت اقتصادسنجی معمولی و فضایی تخمین زده شده است .
در مقاله پیشنهاد می گردد که در تخمین این معادلات می باید مجاورت بین کشورها را در نظر گرفت و با افزایش در نرخ ارز و تولید ناخالص ملی ، مبانی لازم در جهت افزایش صادرات را فراهم آورد و از طرف دیگر، سیاست های کنترل جمعیت نیز اعمال گردد.
در این مطالعه ، نقش عوامل گوناگون بر روی صادرات محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به محدودیت دادهها، سعی شده است از بیشترین متغیرهای مهم در تخمین مدل استفاده شود که در ادامه به تفصیل بیان می گردد.
جمع بندی و پیشنهادات: در این مقاله اثر عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی در کشورهای حوزه اکو با استفاده از دادههای تابلویی و استفاده از رهیافت اقتصادسنجی فضایی مورد بررسی قرار گرفت .