چکیده:
یکی از عوامل تاثیرگذار در کارآفرینی ، انگیزه های کارآفرینان است . برخی مطالعات نشان می دهند زنان و مردان با انگیزه های متفاوتی به کارآفرینی روی می آورند. این در حالی است که انگیزه هـای کارآفرینـان در بخـش صـنعت ، به خصوص با در نظر گرفتن عامل جنسیت ، کمتر بررسی شده است . پـژوهش حاضـر بـا اسـتفاده از روش تحقیـق ترکیبی در جامعة آماری کارآفرینان بخش صنعت استان گلستان به بررسی شباهت ها و تفاوت های انگیزه های زنان و مردان کارآفرین می پردازد. این تحقیق ترکیبی است از یک تحقیق کیفی از نـوع اکتشـافی بـا هـدف شناسـایی انگیزه های کارآفرینان که داده های آن با استفاده از مصاحبه های عمیق با بیست کارآفرین جمع آوری شده اسـت و یک تحقیق کمی از نوع توصیفی پیمایشی با هدف مقایسه و اولویت بندی انگیزه های زنان و مردان کارآفرین که با تحلیل داده های پرسشنامه ها انجام شده است . نتایج تحقیق کیفی نشان می دهد انگیزه های کارآفرینان در بخـش صنعت عبارت اند از «کسب درآمد»، «ایجـاد اشـتغال »، «اسـتفاده از فرصـت هـا»، «کمـک بـه جامعـه »، «اثبـات شایستگی ها»، «رضایت درونی »، و «کسب استقلال ». همچنین نتایج تحقیق کمی وجود تفاوت معنادار بین زنان و مردان کارآفرین در بخش صنعت در دو انگیزة «اثبات شایستگی ها» و «کسب درآمد» را نشان می دهد. شناسـایی این شباهت ها و تفاوت ها به سیاستگذاران در توسعة کارآفرینی زنان در کشور کمک می کند.
خلاصه ماشینی:
مقایسة اولویت های انگیزه های کارآفرینی بین زنان و مردان کارآفرین بخش صنعت (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج این آزمون در جدول ٦ و شکل ١ نشان می دهد که در نمونة آماری زنـان انگیـزه هـا بـه ترتیب اولویت عبارت اند از ایجاد اشـتغال (٣٠/٧٧ درصـد)، کمـک بـه جامعـه (٢٣/٠٨ درصـد)، اثبات شایستگی ها (٢١/١٥ درصـد)، کسـب درآمـد (١٥/٣٨ درصـد)، رضـایت درونـی و کسـب استقلال هر دو با درصد برابر (٣/٨٥ درصد)، و درنهایـت اسـتفاده از فرصـت هـا (١/٩٢ درصـد).
مقایسة انگیزه های کارآفرینی بین زنان و مردان کارآفرین یافته های تحقیق کیفی نشان داد که انگیزه های کارآفرینان در بخش صـنعت عبـارت انـد از: کسب درآمد، ایجاد اشتغال ، استفاده از فرصت ها، کمک به جامعه ، اثبات شایستگی هـا، رضـایت درونی و کسب استقلال .
نتایج اولویت بندی انگیزه های زنان و مردان کارآفرین نیز نشان می دهد کـه اولویـت زنـان و مردان کارآفرین در بخش صنعت یکسان نیست ، به طـوری کـه مـردان کـارآفرین بـه ترتیـب بـا انگیزه های کسب درآمد، ایجاد اشتغال ، استفاده از فرصت ها، کمک به جامعه ، اثبات شایستگی ها، رضایت درونی ، و کسب استقلال به کارآفرینی روی می آورند.
Hungarian and Romanian Entrepreneurs in Romania—Motivation, Problems, and Differences, Journal of Global Business, vol.
Regional Comparison of the Motivation and Problems of Vietnamese Entrepreneurs, Journal of Developmental Entrepreneurship vol.
The career reasons of nascent entrepreneurs, Journal of Business Venturing, vol.
International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, vol.