چکیده:
«صلح » به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین در مطالعات سیاسی و اجتماعی مورد توجه اندیشمندان بسیاری در این حوزه قرار گرفته و تعاریف متعددی از آن بیان شده است . در اکثر تعاریف صلح مفهومی در برابر جنگ تعریف شده و با اتخاذ رویکردی منفی، به «نبود جنگ » تعریف گردیده است . در رویکردهای نوین با اتخاذ نگاهی مثبت و فعال و به منظور ایجادصلحی پایدار، این مفهوم صرفا ناظر به جنگ تعریف نشده، بلکه همه عوامل بر هم زننده صلح مورد توجه قرار میگیرند و با اتخاذ منظری درونی و ذهنی به صلح در صدد ایجاد صلح پایدار میباشند. مقایسه تعریف قرآن کریم از صلح گویای یکسانیها و تفاوتهایی در این موضوع است . گویاترین واژه در قرآن کریم که معادل صلح متعارف قرار میگیرد، واژه «سلم » است . سلم بیانگر صلح ایمانی و بیرونی است . در این تحقیق با به کارگیری دو روش تحلیل محتوا و معناشناسی زبانی تلاش شده به درک مفهوم سلم در قرآن کریم پرداخته و این نتیجه حاصل شده که همراهی مفهوم سلم در قرآن کریم با مفاهیمی چون عدالت ، حق ، عزت و ایمان تعریفی متفاوت از صلح ارائه میدهد. صلح اسلامی دارای رویکردی مثبت و درونی به صلح است که در قالبی عادلانه و به منظور دستیابی به اهداف الهی ترسیم میگردد و ارزش عرضی آن ناظر به مقدمه سازی تحقق اهداف دین و عدالت است و خود ارزشی مطلق و نهایی نیست که رسیدن به آن در هر شکلی متعالیتر از حالت نبود صلح تلقی گردد.
خلاصه ماشینی:
«صلح » و «سلم » در قرآن کریم اصغر افتخاری تاریخ دریافت : ١٣٩١/١٢/٣ حسین محمدی سیرت تاریخ پذیرش : ١٣٩٢/٣/٢٩ چکیده «صلح » به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین در مطالعات سیاسی و اجتماعی مورد توجه اندیشمندان بسیاری در این حوزه قرار گرفته و تعاریف متعددی از آن بیان شده است .
سؤالات اصلی این پژوهش آن است که واژه «سلم » در قرآن کریم به چه نوع صلحی اشاره دارد، برای صلح چه تعریف ، چارچوب و قواعدی را مطرح می کند و در نهایت آیا با مفهوم متعارف صلح در علوم انسانی جدید هم خوانی دارد؟ ١.
صلح بیرونی در این آیه نیز واژه سلم در اعراب «سلم » به کار رفته و گویای صلح بیرونی و عینی میان کفار و مسلمانان است و از یک امر واقع بیرونی که در عالم واقع رخ داده سخن می گوید.
صلح بیرونی این آیه نیز همچون آیات دیگری که واژه سلم در آن ها با اعراب «سلم » به کار رفته گویای صلحی در عالم واقع و میان مؤمنان و کفار است .
این واژه در اعراب «سلم » که در آیه ٢٠٨ سوره بقره بررسی شد، بیانگر صلحی ایمانی و درونی است و گویای رویکردی مثبت به صلح است که علاوه بر جنگ ستیزی ، تمامی عوامل واقعی برهم زننده صلح را در نظر دارد.