چکیده:
هدف از این پژوهش ، بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری های جدید در آموزش از راه دور با استفاده از مدل پذیرش فناوری در دانشگاه پیام نور اصفهان بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مسئولان اداری و اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان تشکیل میدادند. تعداد کل این افراد ٩٠٠ نفر بوده است . حجم نمونه با روش تصادفی طبقه ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین شد. در این پژوهش از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اساس آن را پرسشنامه استاندارد مدل پذیرش فناوری (این پرسشنامه نسخه ترجمه شده پرسشنامه مدل پذیرش فناوری میباشد) تشکیل میداد و با توجه به فرضیه های پژوهش از پرسشنامه ها و پرسش های دیگر هم استفاده شده و به آن افزوده گشت . این پرسشنامه بعد از تایید روایی و پایایی آن در اختیار نمونه آماری مطالعه قرار داده شد. نتایج نشان داد که برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از آسانی استفاده فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با نگرش آنها نسبت به این فناوریها رابطه معنیدار داشت . هم چنین نگرش به استفاده از فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با تصمیم به استفاده از این فناوریها رابطه معنیدار داشت و تصمیم به استفاده از فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با استفاده عملی آنها از این فناوریها رابطه معنیدار داشت .
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از آسانی استفاده فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با نگرش آنها نسبت به این فناوریها رابطه معنیدار داشت .
) شکل ١: مدل پذیرش فناوری (١٠٠٣-٩٨٢ pp ,١٩٨٩ ,Davis, Bagozzi Warshaw) با توجه به اهمیت موضوع و مطالب گفته شده و نظر به اینکه پژوهش جامعی در این زمینه در داخل کشور انجام نشده است ، هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با استفاده از مدل پذیرش فناوری دردانشگاه پیام نور مرکز اصفهان میباشد.
1- Technology Acceptance Model (TAM) ادبیات پژوهش روز و استراب (١٩٩٨,Straub &Rose ) با هدف همخوانی مدل های مربوط به اشاعه فناوری داده ها که در کشورهای توسعه یافته ریشه دارند، با وضعیت کشورهای در حال توسعه ، اختصاصا کاربرد مدل پذیرش فناوری را در جهان عرب بررسی کردند.
نتایج مطالعه ی وی قابلیت کاربرد این مدل را در برخی کشورهای دیگر تأیید کرده و نشان میدهد که نگرش های شخصی، برداشت ذهنی از آسانی استفاده و برداشت ذهنی از مفید بودن موثرترین عوامل در پذیرش فناوری اطلاعات بوده است .
بر اساس نتایج جدول شماره ٣، برداشت ذهنی از آسانی استفاده فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به وسیله مسئولان با نگرش آنها نسبت به این فناوریها رابطه معنیدار دارد .
بر اساس نتایج ، برداشت ذهنی از آسانی استفاده فناوریهای جدید در آموزش از راه دور به - وسیله مسئولان با نگرش آنها نسبت به این فناوریها رابطه معنیدار دارد.