چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین کیفیت مبادله رهبر- عضو و رضایت شغلی معلمان بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است . جامعه آماری آن دبیران مدارس متوسطه شهر یزد در نظر گرفته شد . بر اساس جدول کرجسی و مورگان ، تعداد 285 نفر با روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه ای نسبی و متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند . برای اندازه گیری رابطه متقابل بین مدیر و معلم از پرسشنامه اصلاح شده لیدن و ماسیلین (Liden & Maslyn،1998 )، و برای اندازه گیری رضایت شغلی معلمان از پرسشنامه اصلاح شده رضایت شغلی اسپکتور (Spector،1994 )، استفاده شد که روایی و پایایی هر دو ابزار بررسی و تایید شد . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی ، ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام صورت گرفت . نتایج پژوهش نشان داد، بین کیفیت مبادله رهبر- عضو و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و هر چهار مولفه مبادله رهبر- عضو با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی داری در سطح01/0≥p دارند . نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از بین مولفه های مبادله رهبر- عضو ، ابعاد علاقه و احترام حرفه ای تقریبا 40 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین می کنند . مقایسه نتایج این پژوهش با سایر پژوهش ها نشان داد که با بهبود کیفیت مبادله رهبر– عضو، رضایت شغلی معلمان نیز افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
مـدل ساخت رهبری گرن و اولبین ١٩٩٥، پژوهش های مبادله رهبـر- عضـو را وارد مرحلـه سـوم کـرد و توجهات را از تفاوت ارتباط متفاوت مدیر با افراد به سمت این پرسش کشاند کـه "چگونـه مـدیران میتوانند با هر فرد در یک رابطه یک به یک کار کرده و مشارکت با همه اعضا را توسـعه بخشـند؟" این مرحله باعث ایجاد روابط دوتایی شـد.
(Spector,1994) پژوهش ها نشان داده است که در مبادله رهبر- عضو با کیفیت بالا، اعضا رابطـه ای مبتنـی بـر اعتماد با رهبران خود دارند (Graen & ١٩٩٥,Uhl-Bien)، به دنبال تکالیف کاری چـالش برانگیـز و مطلوبی هستند، توجه و حمایت بیش تری از سوی مدیر دریافت میکنند.
او در این پژوهش نتیجه گرفته است که مبادله رهبر- عضو و مولفـه هـای آن (احتـرام و تعهد و وفاداری )١ با رضایت شغلی رابطه مثبت دارند (٢٠٠٧,Collins).
آنهـا نتیجه گرفتند که یک رابطه مثبت بین مبادله رهبـر- عضـو و رضـایت شـغلی وجـود دارد و مولفـه احترام حرفه ای قدرت پیش بینی رضایت شغلی کارکنان ایـن سـازمان را دارد (٢٠٠٨,lee &Bang ).
بر این اسـاس مـدل تحلیلی زیر به عنوان چارچوب نظری پژوهش معرفی میشود: هدف کلی این پژوهش "بررسی رابطه بین کیفیت تبادل رهبر- عضـو و رضـایت شـغلی معلمـان از نظر معلمان در مدارس متوسطه شهر یزد" است .
نتایج پژوهش نشان داد بین کیفیت مبادله رهبر- عضو بـا رضـایت شـغلی معلمـان رابطـه مثبـت و معنیداری وجود دارد و با توجه به فرضیه های فرعی و تحلیل رگرسیون مشخص شد که هـر چهـار مولفه مبادله رهبر- عضو با رضایت شغلی رابطه مثبت معنیداری دارند.