چکیده:
هدف از این پژوهش، مقایسه باورها و نگرش¬های معلمان پیرامون مدیریت کلاس براساس ویژگی¬های دموگرافیک معلمان پایه پنجم ابتدایی شهرستان یزد بوده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان پایه پنجم ابتدایی شهرستان یزد شامل 342 نفر بودند که از بین آنها تعداد 120 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه باورهای معلمان در زمینه مدیریت و کنترل کلاس (ABCC) با 25 گویه بود. روایی ابزار با کسب نظر متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی حاصل گردید. پایایی پرسشنامه نیز از راه آلفای کرونباخ، 68/0 برآورد گردید. روش تجزیه و تحلیل داده¬ها آزمون t مستقل بود. یافته¬های پژوهش نشان داد که تفاوت بین باورها و نگرش¬های معلمان در مورد کنترل کلاس براساس جنسیت و سابقه تدریس، معنادار نیست. تفاوت بین باورها و نگرش¬های معلمان در مورد کنترل کلاس بر اساس رشته تحصیلی معنادار است؛ به این معنا که معلمان تحصیل¬کرده در رشته¬های مرتبط با آموزش و پرورش، تمایل بیش¬تر به سبک تعاملی و معلمان تحصیل¬کرده در رشته¬های غیرمرتبط با آموزش و پرورش، گرایش بیش¬تری به سبک مداخله¬گرایی دارند. بین باورها و نگرش¬های معلمان در مورد کنترل کلاس و مدرک تحصیلی آنان نیز تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این معنی که معلمان دارای مدرک لیسانس نسبت به معلمان دارای مدرک دیپلم و فوق¬دیپلم، گرایش بیش¬تری به سبک تعاملی دارند. در مجموع یافته¬های پژوهش بر اهمیت نقش آموزش معلمان در ایجاد تحول و تغییر در نگرش¬ها و باورهای معلمان در کنترل کلاس تاکید دارند.
خلاصه ماشینی:
مقایسه باورها و نگرش های معلمان پیرامون مدیریت کلاس با توجه به ویژگیهای دموگرافیک دکتر سید کاظم علوی لنگرودی ١، زهرا سلیمانی 2 تاریخ دریافت : ١٣٩١/٦/١١ تاریخ پذیرش : ١٣٩١/١٠/٢٩ چکیده هدف از این پژوهش ، مقایسه باورهـا و نگـرش هـای معلمـان پیرامـون مـدیریت کـلاس براسـاس ویژگیهای دموگرافیک معلمان پایه پنجم ابتدایی شهرستان یزد بوده است .
تفاوت بـین باورهـا و نگـرش هـای معلمـان در مـورد کنترل کلاس بر اساس رشته تحصیلی معنادار است ؛ به این معنا که معلمان تحصیل کرده در رشته هـای مرتبط با آموزش و پرورش ، تمایل بیش تر بـه سـبک تعـاملی و معلمـان تحصـیل کـرده در رشـته هـای غیرمرتبط با آموزش و پرورش ، گرایش بیش تری به سبک مداخله گرایی دارند.
بین باورها و نگـرش هـای معلمان در مورد کنترل کلاس و مدرک تحصیلی آنان نیز تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این معنی کـه معلمان دارای مدرک لیسانس نسبت به معلمان دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم ، گرایش بـیش تـری بـه سبک تعاملی دارند.
اکثر پژوهش های نیز نشان مـیدهنـد کـه بـدرفتاری دانش آموزان ، و به دنبال آن اداره و کنترل کلاس ، یکی از بزرگترین چالش ها و دغدغه های بـیش تـر معلمان است ، بخصوص آنهایی که حرفه معلمی را تازه شـروع کـرده انـد (٢٠١٠,Fowler&Saraple, ١٩٩٦ ,Weinstein, ٢٠٠٣,Manning&Bucher, ٢٠٠٠ ,Smith ,٢٠٠٣ ,Sokal& etal,؛ & Reupert ٢٠١٠ ,Woodcock).
Student – oriented Classroom Management مسأله "باورها و نگرش های معلم نسبت به کنترل کـلاس درس " از دیربـاز بـه مثابـه یکـی از موضوعات پیچیده و مهمتری، شناخته شده است .