چکیده:
هدف عمده این پژوهش، مطالعه رابطه بین خودکارآمدی استادن و تعهد سازمانی آنان با کیفیت تدریس آنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل 2181 نفر اعضای هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک بودند که از بین آنها با روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای طبقه ای تعداد 436 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای جمع آوری داده¬های پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش کیفیت تدریس با 27 عبارت در مقیاس لیکرت و آلفای کرونباخ 861/0، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مه یر، و پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شوارتزر و همکاران بود. در این پژوهش برای مشخص کردن سهم عوامل خودکارآمدی و تعهد سازمانی استادان بر کیفیت تدریس از رگرسیون چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. هم¬چنین از تحلیل واریانس یکطرفه برای بررسی نقش عوامل جمعیت شناختی استادان استفاده شد. نتایج نشان دادند که خودکارآمدی با ضریب 42/0 و تعهد سازمانی با ضریب 22/0 به صورت مستقیم مثبت و معناداری باکیفیت تدریس رابطه دارند. از میان ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی و تعهد مستمر از قدرت پیش بین کنندگی بالایی برای کیفیت تدریس برخوردار می باشند. هم¬چنین ارتباط متقابل مثبت و معنادار بین تعهد سازمانی و خودکارآمدی آنان با ضریب 12/0 بود. هم¬چنین عوامل جمعیت شناختی استادان تاثیری در خودکارآمدی و تعهد سازمانی استادان نداشتند.
خلاصه ماشینی:
( ٢٠٠٨؛ ٢٠٠٣ , Kleinhenz ,Ingersol ٢٠٠٣ , Rice , ١٩٩٧ , , Horn ,Wright Sanders &) بعلاوه اینکه کیفیت استادان و از جمله کیفیت تدریس آنان بهتر از حقوق آنان ، انـدازه کلاس و عوامل دیگر می تواند پـیش بینـی کننـده موفقیـت دانشـجویان باشـد.
برای پاسخ به این فرضیه از روش رگرسیون استفاده گردید که نتایج در جداول زیر آمده است : <رجوع شود به تصویر صفحه> همان گونه کـه مشـاهده مـی شـود مقـدار R یـا ضـریب رگرسـیون ٠/٢٦٢ مـی باشـد و اسـتفاده از آزمون F نشان داد که این مقدار در سطح ٠/٠٠٠ معنا دار می باشد که این امر نشان دهنـده وجـود رابطه مثبت و معنادار بین تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی و کیفیت تدریس آنها می باشد.
(2001) ; &quot;Theory and Practice of Teaching in a University Mathematics Learning Centre&quot;; International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Vol. 32, No. 5, P.
University of Rijeka, Croatia Maaroofi,Y, et al ,(2008) , Evaluation of teaching quality in higher education, journal of Curriculum studies, vol1 , No 5 Margolis, H and;.
Karimi (2006) ; &quot;A Study of Relationship between Triple Skills of Department Chairs and Improvement of Educational Quality&quot;; Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, Spring, Vol. 12, No. 39, pp.
Nazem,F and Ghaedmohammadi,M,(2009) , Organizational commitment and its component in Islamic Azad University ,Journal of Modern thoughts in education, vol 4 , No1, pp:11-28 OECD,(2009) , Review on quality teaching in higher education,www.
Waterhouse (1999) ; &quot;Relations between Teachers Approach to Teaching and Students Approaches to Learning&quot;; Journal of Higher Education, Vol. 37.