چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه¬ی سبک¬های تفکر و منابع قدرت در مدیران مدارس شهر بیرجند است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و معلمان مدارس شهر بیرجند می¬باشد. نمونه¬های آماری شامل 107 مدیر و 321 معلم شاغل در مدارس بوده، که به روش نمونه¬گیری تصادفی- طبقه¬ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده¬ها از دو پرسشنامه¬ی سنجش سبک¬های تفکر (استرنبرگ-واگنر، 1991) و پرسشنامه¬ی سنجش منابع قدرت مدیران (هینکین و شرایخیم، 1989) استفاده گردید. داده¬های پژوهش با استفاده از روش¬های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس یک طرفه) تحلیل شد. بررسی توصیفی داده¬ها حاکی از این است که سبک ¬تفکر غالب اکثر مدیران مدارس، سبک برون¬نگر می-باشد. هم¬چنین در میان منابع قدرت نیز، منبع قدرت غالب در اکثر مدیران، قدرت مرجعیت است. تحلیل استنباطی داده¬ها آشکار کرد که بین سبک تفکر آزاداندیش و قدرت تخصص رابطه¬ی مثبت و معناداری وجود دارد. هم¬چنین یافته¬های پژوهش نشان داد که بین سبک¬های تفکر و منابع قدرت مدیران به تفکیک جنسیت، سطح تحصیلات و سابقه¬ی خدمت مدیریتی تفاوت معناداری وجود ندارد، بجز سبک تفکر قانون¬گذار که برحسب جنسیت تفاوت معنی¬داری مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
هم چنین یافته های پژوهش نشـان داد کـه بـین سبک های تفکر و منابع قدرت مـدیران بـه تفکیـک جنسـیت ، سـطح تحصـیلات و سـابقه ی خـدمت مدیریتی تفاوت معناداری وجود ندارد، بجز سبک تفکر قانون گذار که برحسب جنسیت تفـاوت معنـی- داری مشاهده شد.
Coercing Power نتایج پژوهش پورکیانی و شاهیلو (٢٠١٠ ,Shahilo &Poorkyani )، به منظـور بررسـی سـبک - های تفکر مدیران مدارس نشان داد که بین سبک هـای تفکـر مـدیران برحسـب سـطح تحصـیلات تفاوت معنیداری وجود دارد.
یافته های پژوهش مقتدایی و آتش پور (٢٠٠٣ ,Atash poor &Moghtadaei )، با هدف بررسـی سبک های تفکر مدیران مدارس ، نتایج نشان داد کـه بـین مـدیران مـرد و زن از نظـر سـبک تفکـر اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد.
در پژوهشی به وسیله چنگ و چن (٢٠٠١ ,Chen &Cheng )، به منظور بررسی سبک های تفکر مدیران مدارس ، یافته ها نشان داد که سبک هـای تفکـر مـدیران مـدارس از نظـر کـارکرد، بـیش تـر اجرایی، در سطح بیش تر کلینگر، در حیطه ، بیش تر برون نگر و در گرایش ، بیش تر آزادانـدیش مـی- باشد (p١٠٨ ,٢٠٠٨ ,Jahanshahi).
آیا بین منابع قدرت مورد استفاده ی مدیران مـدارس برحسـب متغیرهـای جنسـیت ، میـزان تحصیلات و سابقه ی مدیریتی تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش پژوهش این پژوهش از نوع "کاربردی" و با توجه به ماهیت موضوع و هدف های پژوهش توصیفی از نـوع همبستگی بوده است .
همسو با یافته ی این پژوهش ، نتایج پژوهش امیـدوار و چاری (٢٠٠٨ ,Chari &Omdvar ) نشان داد که به استثناء سبک تفکر قانون گذار در سایر سـبک - های تفکر برحسب جنسیت تفاوت معنیداری وجود ندارد.