چکیده:
هدف این مقالهبررسی نقش سرمایه اجتماعی بر عملکرد سرمایه فکری و مدیریت دانش در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان است. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی همبستگی، از نوع نظرسنجی است که از لحاظ زمانی یک پژوهش مقطعی به حساب می¬آید. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان تشکیل داده است. نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان، 93 نفر به دست آمد. برای گردآوری داده¬ها از پرسش¬نامه استاندارد سرمایه فکری بنتیس، پرسش¬نامه استاندارد مدیریت دانش کوئینگ و پرسش¬نامه سرمایه اجتماعی استفاده شده است. برای آزمون فرضیه¬های پژوهش از روش¬های آماری تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم¬افزار آماری SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این است که به-گونه کلی بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با سرمایه فکری و مدیریت دانش رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بر اساس یافته¬های این پژوهش، سرمایه اجتماعی می¬تواند به عنوان یکی از قابلیت¬های سازمان به شمار آید و در خلق و تسهیم دانش موجود در سرمایه¬های فکری و مدیریت دانش سازمان کمک بسیار نماید.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این است که به گونه کلی بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با سرمایه فکری و مدیریت دانش رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
با توجه به موارد بالا این پرسش مطرح میشود که آیـا سـرمایه اجتمـاعی موجـود در دانشگاه (به عنوان یک نهاد دانش بنیان ) بر عملکرد سرمایه فکری و مدیریت دانـش آن نقشـی دارد؟ بنابراین ، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی بـا سـرمایه فکـری و مـدیریت دانش در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان است .
نتایج پژوهش وی حاکی از آن است که بین عملکرد شرکت های چندملیتی و سرمایه فکری شرکت رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
هم چنین ، نتایج پژوهش تان و همکاران نشـان مـیدهـد کـه بـین نـرخ رشـد سرمایه فکری و عملکرد آتی شرکت ها رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
در راستای دستیابی به اهداف پژوهش ، با توجه به مبانی نظری و پیشـینه پـژوهش ، فرضـیه - هایی به شرح زیر طراحی و تدوین شده است : فرضیه اصلی اول : بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری سازمان رابطه معناداری وجود دارد.
همان گونه که جدول شماره ١ نشان میدهد، در تمامی موارد بین ابعاد سرمایه اجتماعی با سـرمایه فکری و مدیریت دانش همبستگی مثبت معناداری وجود دارد.
هم چنین ، نتـایج حاصـل از تجزیه و تحلیل آماری فرضیه اصلی دوم پژوهش نیز نشان دهنده آن اسـت کـه بـین ابعـاد سـرمایه اجتماعی و مدیریت دانش رابطه مستقیم معناداری وجود دارد.