چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه تفکر انتقادی فرهنگیان دوره¬های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی استان بوشهر و ارائه راهکارهایی جهت افزایش مهارت تفکر انتقادی آنها اجرا شده است. در این پژوهش از روش پژوهش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل فرهنگیان (معلمان، دبیران، مدیران) دوره¬های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش¬دانشگاهی استان بوشهر بود که با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای و با توجه به فرمول کوکران، 280 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. برای پاسخ به پرسش¬های پژوهش، از آزمون T و تحلیل واریانس عاملی استفاده گردید. نتایج پرسش اول پژوهش نشان داد بین میزان تفکر انتقادی فرهنگیان دوره¬های گوناگون تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتایج پرسش دوم نشان داد مهارت تفکر انتقادی معلمان در مولفه¬های استدلال استقرایی و قیاسی بیش¬تر از سایر مولفه¬ها می-باشد. نتایج پرسش سوم نشان داد که تفاوت معنی¬داری بین مهارت¬های تفکر انتقادی معلمان زن و مرد وجود ندارد. پرسش چهارم تفاوت بین تفکر انتقادی فرهنگیان با مدرک تحصیلی متفاوت را نشان نداد. پرسش پنجم پژوهش نشان داد که مهارت تفکر انتقادی معلمان رشته هنر بیش¬تر از معلمان سایر رشته¬ها می¬باشد. نتایج پرسش ششم نشان داد که تفاوت معنی داری بین تفکر انتقادی معلمان با توجه به سابقه خدمت آنها تفاوت معنی داری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
ارائه یافته ها پرسش اول پژوهش : آیا بین میـزان تفکـر انتقـادی فرهنگیـان دوره هـای ابتـدایی، راهنمـایی، متوسطه و پیش دانشگاهی استان بوشهر تفاوت معنی داری وجود دارد؟ جهت پاسـخگویی بـه ایـن پرسش پژوهش از تحلیل واریانس استفاده شده است نتایج حاصل در جـدول شـماره ١ ارائـه شـده است .
پرسش ششم پژوهش : آیا بین میزان تفکر انتقادی فرهنگیان استان بوشهر با توجه به سـابقه خدمت آنها تفاوت معنی داری وجود دارد؟ جهت پاسـخگویی بـه ایـن پرسـش پـژوهش از تحلیـل واریانس استفاده شده است .
پرسش اول پژوهش : آیا بین میزان تفکر انتقـادی فرهنگیـان دوره هـای ابتـدایی، راهنمـایی ، متوسطه و پیش دانشگاهی استان بوشهر تفاوت معنی داری وجود دارد؟ جهت پاسـخگویی بـه ایـن پرسش پژوهش از تحلیل واریانس استفاده شد نتایج حاصل نشان داد که بیش ترین میانگین مهارت </رجوع شود به تصویر صفحه> انتقادی مربوط به معلمین دوره ابتدایی (١٤/٠١) و کمترین میانگین مربوط بـه معلمـین دوره راهنمایی (١٣/٤٨) میباشد.
نتایج حاصـل نشان داد که مقدار t محاسبه شده در سطح ٠/٠٥ معنی دار نمیباشد با این حال از بین مولفه هـای مهارت تفکر انتقادی میانگین معلمین زن در تجزیه و تحلیل ، ارزشیابی بیش تر از مردان است ، ولـی معنی دار نمی باشد.
(2008), The relationship of critical thinking disposition and self-esteem in nursing students, Journal of Medical Education, No. 13, pp.
Examine the relationship between critical thinking skills and final year graduate students tend to Tfkrantqady in Medical, Nursing master's thesis, Tehran University of Medical Sciences.