چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﻴﻴﻦ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﻣﻐﺰی ﻓﻌﺎلﺳﺎزی/ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری و ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل دروﻧﻲ و ﺑﻴﺮوﻧﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻠﻲ- ﻣﻘﺎﻳﺴﻪای و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻛﻠﻴﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎمﻧﻮر ﻣﺮﻛﺰ اﻫﻮاز ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 51ﻫﺰار ﻧﻔﺮ ﺑﻮد ﻛﻪ از ﻣﻴﺎن آنﻫﺎ 003 ﻧﻔﺮ )57 ﭘﺴﺮ و 57 دﺧﺘﺮ ﺑﺎ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﺮوﻧﻲ و 57 ﭘﺴﺮ و 57 دﺧﺘﺮ ﺑﺎ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل دروﻧﻲ( ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﻃﺒﻘﻪای ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ ﻧﺴﺨﻪ ﻛﻮﺗﺎه ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﮔﺮی- وﻳﻠﺴﻮن )0002( و ﻣﻘﻴﺎس ﻛﻨﺘﺮل دروﻧﻲ- ﺑﻴﺮوﻧﻲ راﺗﺮ )6691( ﺑﻮد. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﺗﻔﺎوت ﻣﻴﺰان ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﻣﻐﺰی/رﻓﺘﺎری ﺑﻴﻦ ﭼﻬﺎر ﮔﺮوه آزﻣﻮدﻧﻲ ﻣﻌﻨﻲداری اﺳﺖ. ﻣﻴﺰان ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﻌﺎلﺳﺎزی رﻓﺘﺎری در آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎی ﺑﺎ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل دروﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ و اﻳﻦ ﻣﻴﺰان در ﭘﺴﺮان ﺑﺎﻻﺗﺮ از دﺧﺘﺮان ﺑﻮد و ﻣﻴﺰان ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری در آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎی ﺑﺎ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ و اﻳﻦ ﺑﺮﺗﺮی ﺑﺎ ﮔﺮوه دﺧﺘﺮان ﺑﻮد. در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺟﻨﮓ-ﮔﺮﻳﺰ، درک از ﻣﺮﻛﺰ ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮی را ﻧﺸﺎن داد و ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ دﺧﺘﺮان در ﮔﺮﻳﺰ و ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﭘﺴﺮان در ﺟﻨﮓ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: ﺑﺮ اﺳﺎس دﻳﺪﮔﺎه ﮔﺮی، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﻌﺎلﺳﺎزی رﻓﺘﺎری ﺑﺎ ﻋﻮاﻃﻒ ﻣﺜﺒﺖ و ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری ﺑﺎ ﻋﻮاﻃﻒ ﻣﻨﻔﻲ در راﺑﻄﻪ اﺳﺖ و ﺑﺮ اﺛﺮ ﻣﺤﺮکﻫﺎی دروﻧﻲ و ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﻓﻌﺎل ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺗﻔﺎوتﻫﺎی اﻳﻦ دو ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻠﺖ واﻛﻨﺶﻫﺎی ﻣﻐﺰی ﺑﺮای اﻧﻮاع ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن آﺳﻴﺐﺷﻨﺎﺳﻲ رواﻧﻲ و روشﻫﺎی ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی آن را ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻛﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل 6، ﺷﻤﺎره 3 )32(، ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931، 62-7 62-7 ,2102 Journal of Applied Psychology, Vol. 6, No. 3 (23), Fall ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﻣﻐﺰی ﻓﻌﺎلﺳﺎزی/ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری و ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ 2 ﻣﺮﻳﻢ ﺷﺎﻫﻨﺪه1* و ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ آﻗﺎﻳﻮﺳﻔﻲ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 9/5/0931؛ درﻳﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ: 62/4/19؛ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 21/6/19 1*.
external locus of control 01 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 3 )32(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931 ﻣﺮﻳﻢ ﺷﺎﻫﻨﺪه و ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ آﻗﺎﻳﻮﺳﻔﻲ و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺮکﻫﺎی ﺑﻴﺮوﻧﻲ و ﺗﺄﺛﻴﺮ آنﻫﺎ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻫﻤﻴﺖ دارد، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻓﺮاد ﺑﺮونﮔﺮا در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ اﻓﺮاد درونﮔﺮا ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی در ﻛﺪﮔﺬاری ﭘﺎداشﻫﺎی ﻣﺤﻴﻄﻲ دارﻧﺪ و اﻳﻦ ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ دروﻧﻲ و ﻋﻼﺋﻢ ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﭘﺎداش ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﮕﺬارد.
ﺑـﺮای ﻣﺸﺨـﺺﻛﺮدن ﮔﺮوهﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻫﻢ اﺧﺘﻼف دارﻧﺪ از آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﻌﺎلﺳﺎزی و ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری در دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﺑﺎ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻨﺘﺮل دروﻧﻲ و ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری در آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎی ﺑﺎ درک از ﻣﺮﻛﺰ ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﺮوﻧﻲ 41 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 3 )32(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931 ﻣﺮﻳﻢ ﺷﺎﻫﻨﺪه و ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ آﻗﺎﻳﻮﺳﻔﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺮﺗﺮی در ﮔﺮوه دﺧﺘﺮان اﺳﺖ.
در ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺑﻌﺪی ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖﮔﺮی اﺷﺎره ﻣﻲﺷﻮد، ﺑﻪاﻋﺘﻘﺎد وی ﻣﺮدان دارای ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری ﻗﻮی از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎر ﺟﺎری ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﺗﻨﺒﻴﻪ، ﻓﻘﺪانﭘﺎداش و 61 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 3 )32(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931 ﻣﺮﻳﻢ ﺷﺎﻫﻨﺪه و ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ آﻗﺎﻳﻮﺳﻔﻲ ﻣﺤﺮکﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ واﻛﻨﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﻨﺪ و ﺿﻤﻦ اﻓﺰاﻳﺶ آﻣﺎدﮔﻲ ﺑﺮای ﻋﻤﻞ، ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﺤﺮکﻫﺎی ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲدﻫﻨﺪ و ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﺮوﻧﻲ اﺗﺨﺎذ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ در ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺸﻬﻮد ﺑﻮد."