چکیده:
با توجه به تحولات دنیای امروز، بازارهای جهانی فردا از آن شرکتهایی است که به ریسکپذیری کارآفرینانه بها میدهند. این تحولات بیش از هر چیز، حوزهی آموزش را تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل در این مقاله ویژگیهای دانشگاه کارآفرینی در دانشگاه تربیت مدرس بررسی میشود. این تحقیق توصیفی و کاربردی بوده و جامعهی آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه تربیت مدرس (کارمندان و هیات علمی) به تعداد 1500 نفر میباشد که برای این تحقیق تعداد 165 نفر از کارکنان و 137 نفر از اعضای هیات علمی بهصورت طبقهای- تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این مقاله 13 فرضیه مطرح شده و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونt ، میانگین یک طرفه و همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان میدهد دانشگاه تریبت مدرس ویژگیهای دانشگاه کارآفرین از جمله فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، تعامل مستمر با محیط، چشمانداز مشترک و راهبرد آیندهنگر و منابع انسانی را دارد اما از ساختار کارآفرینانه و استقلال مالی مناسب برخوردار نیست. براساس نتایج بهدست آمده، توجه به نیروی انسانی، تلاش برای جذب منابع مالی، تقویت اصل ابتکار عمل، ایجاد ساختار غیرمتمرکز و کاهش بروکراسی از جمله تلاشهایی است که میتواند دانشگاه را به سوی کارآفرینی سوق دهد.
In today's turbulent economic situations، taking entrepreneurial risk is one of the most important factors for companies to place themselves on track towards success. Entrepreneurship education is per se a very critical factor. This paper aims to investigate the characteristics of an entrepreneurial university. The study is descriptive based on application practice. We used a sample based on t-test and Pearson correlation test in order to analyze the data. The sample consists of Tarbiat Modares University's faculty members and employees. Thirteen hypotheses have been evaluated in the current study. Tarbiat Modares University has been chosen as one of the pioneering universities in Iran. The results show that Tarbiat Modares University possesses entrepreneurial culture، continuous interaction with the environment، common vision، a foresight strategy and required، human resources but it lacks an entrepreneurial structure and financial independence. The research findings reveal that the university should focus on human resources، funding the entrepreneurial activities، decentralizing the structure، reducing complexity of activities، and supporting entrepreneurial activities in order to improve its entrepreneurial characteristics.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان می دهد دانشگاه تریبت مدرس ویژگـی هـای دانـشگاه کـارآفرین از جملـه فرهنـگ سازمانی کارآفرینانه ، تعامل مستمر با محیط ، چشم انـداز مـشترک و راهبـرد آینـده نگـر و منـابع انسانی را دارد اما از ساختار کارآفرینانه و استقلال مالی مناسب برخوردار نیست .
شاخص های دانشگاه کارآفرین ، نظریه پردازان و منبع استخراج شاخص ها شاخص نظریه پرداز منبع چشم انداز مشترک و راهبرد آینده نگر کلارک (Clark, 1998) فرهنگ سازمانی کارآفرینانه کلارک ، لیسنر (Liesner, 2006)،Vestergaard, )(2007،Clark, 1998( ) تعامل مستمر با محیط کلارک (کردنائیج و دیگران ، ١٣٨٩) ساختار کارآفرینانه کلارک ، کایربی ، اتزکویتز (Etzkowitz, 2006)، استقلال مالی کلارک (Clark, 1998) منابع انسانی کلارک (Clark, 1998) همان طور که بیان شد از ویژگی های سازمان های کارآفرین داشتن فرهنگ انعطاف پذیر یا کارآفرینانه است .
آزمون تحلیل واریانس فریدمن شاخص های آماری مقادیر محاسبه تعداد 302 2 100/774 درجه ی آزادی 3 عدد معنی داری 0/000 همان طور که در جدول شماره (٧) ملاحظه می شود، بالاترین میانگین مربـوط بـه عامـل ساختار کارآفرینانه با میانگین ٣/٠٣ و بعـد از آن بـه ترتیـب مربـوط بـه عوامـل چـشم انـداز مشترک و راهبرد آینده نگر، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه ، تعامل مستمر با محیط است کـه در نتیجه می توان گفت سـاختار کارآفرینانـه اولویـت اول ، چـشم انـداز مـشترک و راهبـرد آینده نگر اولویت دوم ، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه اولویت سوم و تعامل مستمر بـا محـیط اولویت چهارم و استقلال مالی و منابع انسانی اولویت های پنجم و ششم را به ترتیب دارند.
نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه سـوم نـشان مـی دهـد کـه دانـشگاه تربیـت مـدرس فرهنگ سازمانی کارآفرینانه دارد اما این ویژگی در دانشگاه تربیت مدرس درحد متوسـط وجود دارد.