چکیده:
در این مقاله سعی شده موانع موجود در توزیع فیلم در شبکهی نمایش خانگی شناسایی شود و راهحل عملیاتی با استفاده از رویکرد حل خلاقانهی مسالهی (XTRIZ) ارائه شود. برای بررسی موانع توزیع، براساس پیشینهی تحقیق 6 بعد، کانالهای توزیع، منابع مالی، فرایندهای سازمانی، مصرفکننده، مدیریت و محصول، در نظر گرفته شده است. برای استخراج موانع درون این 6 بعد، 18 شاخص مدنظر قرار گرفتهاند و با مصاحبهی عمیق و ساختار نیافته و مشاهدهی فرایندهای سازمانی موسسهی مورد مطالعه، 90 مانع در 6 بعد بیان شده شناسایی گردید. روش تحقیق از نوع آمیخته بوده و در بخش کمّی موانع شناسایی شده از طریق 114پرسشنامهی توزیع شده بین خبرگان و دستاندرکاران توزیع فیلم تجزیه و تحلیل شد. در بخش کیفی عوامل ایجادکنندهی آن موانع طی یک جلسه گروه کانونی و با استفاده از ساختار درختی RCA+ شناسایی و راهحلهایی برای برطرفسازی آنها ارائه شد. براساس یافتههای این پژوهش 2 مانع مهم توزیع فیلم در بعد کانالهای توزیع و شاخص نیروی انسانی قرار دارد و پس از آن بعد منابع مالی و شاخص منابع مالی ورودی مهمترین مانع است.
This paper is aimed to distinguish the obstacles to the home video network and to propose the operational solutions to them. In order to study the barriers، six dimensions have been considered based on the distribution literature. These dimensions are channel distribution، organizational processes، consumers، management، product and finance. With respect to the importance and position of barriers to distribution of movies in HVN، an explorative method was used to collect data from 114 experts sampled from entertainment companies. The solutions have been obtained through XTRIZ method in a focus group. The result indicates that the main obstacles are :( 1) sales of products with lower prices to retail outlets ( 2)، visitors with two or three jobs in different distribution companies and (3). the rejected movies from super-markets instead of payments for new movies.
خلاصه ماشینی:
به همراه اقبال مـردم بـه شـبکه ی نمـایش خـانگی قیمـت حـق تـالیف فیلم های سینمایی ایرانی طی سال های اخیر رشد چشم گیری داشـته و گـاهی حتـی بـیش از اکران سینما درآمدزا بوده است و همین امـر باعـث شـده تهیـه کننـدگان ، شـبکه ی نمـایش خانگی را به عنوان یکی از منابع مالی مهم در نظر بگیرند تـا جـایی کـه بعـضی از فـیلم هـا و سریال ها تنها به منظور این شبکه ساخته مـی شـوند.
شاخص های ابعاد توزیع (استخراج شده از مبانی نظری و نظر خبرگان توزیع ) ابعاد شناسه ی ابعاد شاخص ها شناسه ی سنجه ها نیروی انسانی DC1 کانال های توزیع DC جایگاهای فوش DC2 نمایندگان DC3 محیط DC4 کیفیت رسانه ای PD1 محصول PD بسته بندی PD2 محتوا PD3 هماهنگی OP1 فرایندهای سازمانی OP فرایندهای ارتباطی OP2 فرایندهای عملیاتی OP3 قدرت خرید CST1 مصرف کنندگان CST سلایق CST2 اطلاعات CST3 منابع مالی ورودی FC1 منابع مالی FC بودجه FC2 هزینه FC3 مدیریت MG ویژگی های مدیریتی MG1 تجربه و تحصیلات MG2 مدل مفهومی پژوهش با توجه به ابعادی که از مبانی نظری استخراج شدند ٦ بعد که با ابعـاد تحلیـل راهبـردی مقوله ی توزیع فیلم در شبکه ی نمایش خانگی تناسـب بـیش تـری دارد بـرای تحلیـل موانـع توزیع فیلم انتخاب شد، سازه های پشتیبان از مدل های مختلف صاحب نظران مقوله ی توزیـع منبعث شده است .