چکیده:
خانواده تاثیر بسزایی بر رفتارهای مرتبط با فعالیت بدنی در کودکان و نوجوان دارد، گرچه نحوة این تاثیر هنوز مشخصنیست. پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی نقش خانواده در شکلگیری رفتار فعالیت بدنی در دختران نوجوان طراحی شده است. اینپژوهش با رویکرد کیفی و به شیوة تحلیل محتوا انجام گرفته است. بهمنظور جمعآوری دادهها مشارکتکنندگان این پژوهش(شامل 16 دختر نوجوان، 2 پدر و 7 مادر) مورد مصاحبة عمیق نیمهساختاری قرار گرفتند. کلیة مصاحبهها ضبط و سپس خط بهخط دستنویس شد و در نهایت از طریق تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شد. طی تجزیه و تحلیل این پژوهش، مضامینی باعنوان شروعکننده (استعدادیابی، ایجاد عالقه)، تقویتکننده (فراهم کردن، همراهی، تشویق) و نگهدارنده (تالش بهمنظور رفعموانع، تالش برای کسب رضایت عضو مخالف در خانواده) بهعنوان نقش خانواده در شکلگیری رفتار فعالیت بدنی در دختراننوجوان بهدست آمد. این پژوهش درک بهتری از نحوة تاثیر خانواده بر شکلگیری رفتار فعالیت بدنی دختران نوجوانان فراهم کرد.شناسایی نقش خانواده در این زمینه میتواند به طراحی مداخالت موثرتر مبتنی بر خانواده به کارکنان بهداشتی و مربیان تربیت بدنی کمک کند، ضمن اینکه به این وسیله حوزههای مورد نیاز برای تحقیق بیشتر آشکار میشود.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی نقش خانواده در شکلگیری رفتار فعالیت بدنی در دختران نوجوان طراحی شده است.
طی تجزیه و تحلیل این پژوهش، مضامینی باعنوان شروعکننده (استعدادیابی، ایجاد عالقه)، تقویتکننده (فراهم کردن، همراهی، تشویق) و نگهدارنده (تالش بهمنظور رفعموانع، تالش برای کسب رضایت عضو مخالف در خانواده) بهعنوان نقش خانواده در شکلگیری رفتار فعالیت بدنی در دختراننوجوان بهدست آمد.
این پژوهش درک بهتری از نحوة تأثیر خانواده بر شکلگیری رفتار فعالیت بدنی دختران نوجوانان فراهم کرد.
جدول 3 – مضامین زیرگروههای آن شروع کننده : استعداد یابی ایجاد عالقه تقویت کننده: فراهم کردن همراهی تشویق نگهدارنده: تالش به منظور رفع موانع تالش برای کسب رضایت عضو مخالف در خانواده شروعکننده (استعدادیابی، ایجاد عالقه) اعضای خانواده به ویژه والدین با پیدا کردن استعداد ورزشی فرزندانشان یا ایجاد عالقه در آنها زمینه را برای شروع فعالیت بدنی منظم (ورزش) در آنها فراهم میکردند.
برای کمک به شروع ورزش، اعضای خانواده بهویژه والدین از راهکارهای مختلفی چون پیدا کردن استعداد ورزشی فرزندانشان یا ایجاد عالقه در آنها استفاده میکردند.
الگو بودن برای رفتار فعالیت بدنی از طرف خانواده بهویژه والدین و خواهر و برادرها یکی از مواردی بود که براساس یافتههای این تحقیق موجب برانگیختن عالقه در نوجوانان میشد که منطبق با یافتههای پژوهشهای قبلی است.
یافتههای تحقیق ادواردسون و گرلی7 (2622) نیز نشان داد که اگرچه تأثیر والدین بر نوجوانان به وضوح این تأثیر بر کودکان نیست، تشویق، رفتوآمد و سطح فعالیت بدنی والدین برای نوجوان حائز اهمیت است (66).
"Using a socioecological approach to examine participation in sport and physical activity among rural adolescent girls".