چکیده:
ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﻨﻴﺎدی، ﭘﺎﻳﻪ و اﺳﺎس ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻋﻼوهﺑﺮ ﺑﺎﻟﻴﺪﮔﻲ ﻏﻨﻲﺳﺎزی ﻣﺤﻴﻂ ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮﺗﻮﺳﻌﺔ اﻳﻦ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﺔﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺗﺠﺮﺑﻪﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﺮ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﻨﻴﺎدی ﻛﻮدﻛﺎن 6 ﺗﺎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻮد. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 021ﻛﻮدک 6 ﺗﺎ 8 ﺳﺎﻟﻪ از ﺑﻴﻦ ﻣﺪارس اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺧﻮﺷﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. آﻧﻬﺎ در ﺳﻪ ﮔﺮوه ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ اﺟﺮایﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک، ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ و ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻌﺪ از اﺟﺮای ﭘﻴﺶآزﻣﻮن )آزﻣﻮن ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲدرﺷﺖ – وﻳﺮاﻳﺶ دوم اوﻟﺮﻳﺦ( و ﺑﻪ ﺷﻴﻮة ﻫﻤﺘﺎﺳﺎزی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻳﻜﺴﺎﻟﻪ در ﮔﺮوهﻫﺎ )63 ﻫﻔﺘﻪ و ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ ﻳﻚﺟﻠﺴﻪ و ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 03 دﻗﻴﻘﻪ( اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. در ﻫﻔﺘﺔ ﺳﻲوﻫﻔﺘﻢ ﭘﺲآزﻣﻮن اﺟﺮا ﺷﺪ. در اﻳﻦ آزﻣﻮن ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪ از روشاﺳﺘﻴﻮدﻧﺖ واﺑﺴﺘﻪ و آﻧﺎﻟﻴﺰ وارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ دو ﮔﺮوه ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ وﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک در ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺑﻨﻴﺎدی و ﺟﺎﺑﻪﺟﺎﻳﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﺎ )50/0 < (Pﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮی داﺷﺘﻨﺪ و ﺗﻔﺎوتﺑﻴﻦ دو ﮔﺮوهآزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒﻮد. در ﻣﻬﺎرتﻫﺎی دﺳﺘﻜﺎری ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ و ﻛﻨﺘﺮل ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮ رﺷﺪ اﻳﻦ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ داﺷﺖ. ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی دﺳﺘﻜﺎری داﺷﺖ )50/0 < .(Pﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪه، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیآﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﺠﺮﺑﺔ ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮای ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﺎ اﻳﺠﺎد ﻓﺮﺻﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﻤﺮﻳﻦ و اراﺋﺔ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺮای رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ ﺑﺮ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺑﻨﻴﺎدی در ﻛﻮدﻛﺎن 6 ﺗﺎ 8 ﺳﺎﻟﻪ 1 ﺣﻜﻴﻤﻪ اﻛﺒﺮی ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﺳﻤﻨﺎن ﭼﻜﻴﺪه ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﻨﻴﺎدی، ﭘﺎﻳﻪ و اﺳﺎس ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﺔﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺗﺠﺮﺑﻪﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﺮ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﻨﻴﺎدی ﻛﻮدﻛﺎن 6 ﺗﺎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻮد.
آﻧﻬﺎ در ﺳﻪ ﮔﺮوه ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ اﺟﺮایﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک، ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ و ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻌﺪ از اﺟﺮای ﭘﻴﺶآزﻣﻮن )آزﻣﻮن ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲدرﺷﺖ – وﻳﺮاﻳﺶ دوم اوﻟﺮﻳﺦ( و ﺑﻪ ﺷﻴﻮة ﻫﻤﺘﺎﺳﺎزی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ دو ﮔﺮوه ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ وﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک در ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺑﻨﻴﺎدی و ﺟﺎﺑﻪﺟﺎﻳﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﺎ )50/0 < (Pﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮی داﺷﺘﻨﺪ و ﺗﻔﺎوتﺑﻴﻦ دو ﮔﺮوهآزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒﻮد.
در ﻣﻬﺎرتﻫﺎی دﺳﺘﻜﺎری ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ و ﻛﻨﺘﺮل ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮ رﺷﺪ اﻳﻦ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ داﺷﺖ.
ﮔﺮوه اﺳﭙﺎرک ﺑﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 05/2 درﺻﺪ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ و ﺗﻔﺎوت ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 56/3 درﺻﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی دﺳﺘﻜﺎری داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﭙﺎرک ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزﺷﻲ ژﻳﻤﻨﺎﺳﺘﻴﻚ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ دﺳﺘﻜﺎری داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
"Physical education and activity; results from the school health policies and programs study 2000".
"Fundamental movement skills and habitual physical activity in young children".