چکیده:
هدف اصلی این تحقیق تاکید بر نقش و جایگاه مغفول معنویت و چگونگی توجه به آن در برنامه های درسی و آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است. از این رو پژوهش حاضر به عنوان یک تحقیق نظری-تحلیلی از طریق بررسی و مقایسه اسناد و منابع مختلف پیشنهاد می کند که پرورش معنویت در دانشگاه ها باید در قالب دو رویکرد موضوع محور و تلفیقی مورد توجه قرار بگیرد. در حالی که در رویکرد اول به معویت مستقیما از طریق دروس خاص و مرتبطی همچون معارف اسلامی، عرفان و اخلاق اسلامی و تاریخ اسلام توجه می شود، در رویکرد تلفیقی رشد و پرورش توانایی ها و ظرفیت های معنوی و روحانی دانشجویان به روح حاکم و خصلت اصلی برنامه های درسی دانشگاهی تبدیل شده و از ظرفیت های مجموعه دروس تخصصی رشته های مختلف استفاده می شود
خلاصه ماشینی:
دقیقاً در همین زمین 14 erand"/>erand" 15 Sacks"/>Sacks"/> (1999) تأکید میکنند که Edwards Fry Fry & Cohen Zohar & Marshall Yang Macdonald Tacon Scientific thinking Positivistic approaches Quantitative mentalities Effectiveness Efficiency Behavioral objectives Berterand Sacks علایق و دغدغههای معنوی 1 نمایانگر احیای مجدد معنویت در آموزش و پرورش است که سالها تحتالشعاع تفکر رایج علمی و اثباتگرایانه قرار داشت.
از دیدگ 6 l"/>l"/> (2003) معنویت یک بخش اساسی تجربه انسانی است که توجه به آن برای فهم و درک چگونگی رشد و تحول فرهنگی انسان در طول زمان و نیز نحوة ساخت و ایجاد معنا توسط وی بسیار مهم Cosmos Sahu & Pradhan Education is key to spirituality Education Etymologically Tisdell واگان 1 (2002) معتقد است، معنویت اصولاً به عنوان پدیدهای عام در همة انسانها وجود دارد ولی رشد و پرورش آن مستلزم بسترهای آموزشی مناسب است.
همچنین، برنامهریزی و اقدام اساتید دانشگاه در زمینة فراهم کردن تجربیات یادگیری و فرصتهای آموزشی لازم در کلاسهای درس براي ایجاد و رشد ذهنیت فلسفی و کلگرایانه در دانشجویان و اشراف و آگاهی آنها به ماهیت به هم پیوستة اجزا و عناصر عالم آفرینش، گشودگی و بازبودن 4 نسبت به جهان هستی، آمادگی برای توجه به دیدگاهها و مواضع مختلف و بررسی و تأمل در آنها، حساسیت نسبت به تجارب و دریافتهای شهودی، درونی و استعلایی آنها، توجه عمیق به مفاهیم و موضوعات مذهبی و آثار معنوی آنها، مطالعه و بررسی نمادها، آيینها، مناسک، شخصیتها و Sisk Nasel Self-awareness Openness داستانهای مختلف دینی و مذهبی بهمنظور کشف و استخراج معانی و دلالتهای معنایی آنها نیز در پرورش استعدادها و ظرفیتهای معنوی و روحانی یادگیرندگان نقشی قابل توجه دارد.