چکیده:
هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی کشور بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی تشکیل داد که ١٦٠ نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی بعنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب شده اند. روش تحقیق از نوع همبستگی و ابزار اندازه گیری شامل سه پرسش نامه ویژگی های فردی ، پرسش نامه ساختار سازمانی رابینز ٢(١٩٨٧) و پرسش نامه استانداردشده نوآوری پاتچن و فیفر (١٩٨٦) بود. اعتبار صوری و محتوایی ابزار به همت متخصصان بررسی شده و پایایی مربوط به پرسش نامه های ساختار سازمانی و نوآوری نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ٠.٧٨ و ٠.٧٣ به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی داری وجود داشت (٠.٠١١ =p). بین پیچیدگی و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی داری مشاهده نشد (٠.٠٥٣ =p). بین رسمیت و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی دار وجود داشت (٠.٠٠ =p). بین تمرکز و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی دار وجود داشت (٠.٠٢ =p). بین سطح تحصیلات و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی دار وجود داشت و در نهایت ، بین جنسیت و سابقه خدمت با نوآوری کارشناسان رابطه معنی داری مشاهده نشد. یافته های تحقیق بیانگر این است که دو مولفه رسمیت و تمرکز با نوآوری کارشناسان رابطه عکس دارد و جنسیت و میزان سابقه خدمت کارشناسان عاملی برای اولویت بندی یا گزینش آن ها جهت کسب ایده های نو محسوب نمی شود. هدف این تحقیق بررسی رابطه سبک های رهبری تحول گرا، عمل گرا و سبک بدون رهبری مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی استان همدان است . جامعه آماری این تحقیق را مدیران (١١٠ نفر) و دبیران تربیت بدنی مدارس استان همدان (٢٠٠ نفر) تشکیل داده اند. نمونه آماری در این تحقیق برابر با جامعه آماری بود؛ ولی ٩٥ مدیر (٨٦ درصد) و ١٦٤ دبیر تربیت بدنی (٨٢ درصد) در تحقیق شرکت کردند. برای اندازه گیری سبک های رهبری از پرسش نامه چندعاملی رهبری (MLQ) و برای اندازه گیری تعهد سازمانی از پرسش نامه استاندارد آلن و می یر (OCQ) استفاده شد. ثبات درونی این پرسش نامه ها در تحقیق حاضر به ترتیب ٧٦ /٠=r و ٠٧٨=r محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کالموگراف اسمیرنف ، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب کندال در سطح ٠/٠٥ ≥ p استفاده گردید. نتایج نشان داد بین کلیه خرده مقیاس های سبک های رهبری تحول گرا و عمل گرای مدیران و تعهد عاطفی ، هنجاری و مستمر دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بیشترین رابطه معنی دار نیز بین سبک رهبری تحول گرا با تعهد هنجاری ٠/٤٨ =r و سبک رهبری عمل گرا با تعهد مستمر ٠٤٠=r بود. ولی بین سبک مدیریت بدون رهبری مدیران با تعهد عاطفی ، هنجاری و مستمر دبیران رابطه معنی داری مشاهده نشد. بر اساس یافته های تحقیق ، مدیران مدارس با ترکیب سبک های رهبری تحول گرا و عمل گرا می توانند میزان تعهد سازمانی دبیران را حفظ کنند و ارتقا دهند.
خلاصه ماشینی:
با وجود رابطه مثبت و معنی دار بین ساختار سازمانی و خلاقیت مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی ، که با ادبیات تحقیقات قبلی نیز همخوانی دارد، مشخص می شود که طراحی ساختار مناسب برای حفظ و ارتقای خلاقیت ضروری است .
نتایج نشان داد بین کلیه خرده مقیاس های سبک های رهبری تحول گرا و عمل گرای مدیران و تعهد عاطفی ، هنجاری و مستمر دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
همچنین گلشنی (١٣٨٠) با تحقیق روی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان آذربایجان غربی و گودوین و وایتینگتون (٢٠٠٤) با مطالعه روی کارکنان مؤسسه آموزشی به رابطه منفی بین سبک رهبری عمل گرا و تعهد سازمانی دست یافتند.
بنابراین ، پژوهش حاضر تلاش می کند با بررسی رابطه بین سبک های رهبری تحول گرا و عملگرای مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی بخشی از واقعیت های موجود مدیریت مدارس را نشان دهد.
یافته ها نشان داد که بین کلیه خرده مقیاس های سبک رهبری تحول گرای مدیران مدارس و انواع تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری در این تحقیق رابطه مثبت و معنی دار سبک رهبری تحول گرای مدیران با ابعاد تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی (٠.
یافته های تحقیق نشان دادند بین سبک رهبری عمل گرا و ابعاد تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.