چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر محیط های مختلف تمرینی، نوع مهارت و تعامل این دو بر عملکرد در مراحل اکتساب و یادداری مهارت های باز و بسته بود. جامعه آماری همه دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه تهران در سال تحصیلی ٨٨-٨٩ بوده است . نمونه ای ٦٠ نفری به صورت در دسترس از بین افرادی که هیچ سابقه ای در مهارت های بدمینتون نداشتند برگزیده شدند. آزمودنیها براساس پیش آزمون در ٦ گروه ده نفره (غیررقابتی، رقابتی و ترکیبی) همسانسازی شدند. آزمودنیهای هر شش گروه تمرینات خود را در محیط های تعریف شده به مدت ١٠جلسه و هر جلسه ٤٠ کوشش انجام دادند. در این تحقیق از آزمونهای سرویس بلند بدمینتون برای اندازه گیری مهارت باز و از آزمون تاس برای اندازهگیری مهارت بسته استفاده شد. امتیازات آزمودنیها در مراحل آزمون از میانگین امتیاز ده ضربه محاسبه شد. از آمار توصیفی برای تعیین شاخص های میانگین و انحراف معیار و برای دستیابی به اهداف تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد تمرین در هریک از محیط های تمرینی موجب افزایش اکتساب و یادداری هریک از مهارت های مذکور در سطوحی متفاوت میشود (٠٠٥>p). همچنین نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که دو عامل مهارت و شرایط محیطی در هر دو مرحله اکتساب و یادداری غیرمعنی دار، اما هریک از مهارتها در تعامل با محیط تمرینی معنیدار (٠٠٥>p) بود. به علاوه، تمرین هریک از مهارت ها در محیطی واحد دارای سطوحی متفاوت از اکتساب و یادداری بود.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر محیط های مختلف تمرینی (رقابتی، غیررقابتی و ترکیبی)، نوع مهارت (بسته و باز) و تعامل این دو بر عملکرد در مراحل اکتساب و یادداری است و درصدد پاسخ به این سؤال بوده که چگونه و کدام یک از شرایط متفاوت محیطی سبب بهبود اجرا و یادگیری هریک از مهارتهای باز و بسته می شوند؟ روش شناسی تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است و به صورت میدانی انجام شد.
مقایسه میانگین امتیازات مهارت بسته در مراحل پیش آزمون، اکتساب و یادداری در سه شرایط محیطی نتایج تحلیل واریانس با اندازه های مکرر در مهارت باز (جدول ٢) نشان دادکه تفاوت معنی داری در محیط رقابتی، در محیط غیررقابتی و محیط ترکیبی وجود دارد.
منحنی تغییرات میانگین اجرای مهارتهای باز و بسته در محیط های مختلف تمرینی در شش گروه تحت بررسی در مرحله اکتساب همچنین مطابق نتایج نمودار ٣، تمرین مهارت باز در محیط غیررقابتی دارای بالاترین نمره است ، اما تمرین مهارت بسته در محیط رقابتی نمره بالاتری دارد این خود نشان دهنده تأثیر تعامل مهارت مورد نظر با شرایط محیطی مختلف است .
منحنی تغییرات میانگین اجرای مهارتهای باز و بسته در محیط های مختلف تمرینی در شش گروه تحت بررسی در مرحله یادداری همچنین نمودار ٤ اثرات اصلی شرایط محیطی، مهارت و تعامل بین آن دو را نشان داده است .
همچنین نتایج حاصل از آزمون تعقیبی توکی نشان می دهد که در مرحله اکتساب و یادداری در مهارت باز و بسته بین محیط های رقابتی و غیررقابتی و محیط رقابتی و ترکیبی اختلاف معنیداری وجود دارد.