چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق محتوای کتاب «دین و زندگی» سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حیطه شناختی بوده است. روش مورد استفاده، تحلیل محتوا و ابزار پژوهش، فرم فهرست وارسی کتاب مذکور بوده، که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله صاحب نظران تایید شده و پایایی آن نیز طی محاسبه ضریب همبستگی داده های حاصل، برابر با 88/0 بوده است. یافته های حاصل از انجام تحقیق نشان داد: کتاب مذکور برای رسیدن به اهداف مصوب در حیطه شناختی بیشترین استفاده را از خرده طبقه دانش با 44/62% و کمترین استفاده را از خرده طبقه تجزیه و تحلیل و ترکیب در حد صفر، نموده است. این کتاب درمجموع دارای 37 هدف جزئی در قالب 10 مفهوم کلی: خدا؛ نظام خلقت؛ هدایت الهی و پیامبری؛ قرآن کریم؛ امامت؛ ولایت و حکومت اسلامی؛ سنت و سیره؛ انسان در اسلام؛ جامعه اسلامی؛ راه زندگی (در ارتباط با خود) و راه زندگی (در ارتباط با خانواده و جامعه) است. کتاب مذکور با مجموع 221 مرتبه فراوانی با 37 هدف جزئی در حیطه شناختی انطباق داشته است. بنابراین، میزان انطباق کلی کتاب با اهداف مصوب در حیطه شناختی به طور متوسط 6 مرتبه برای هر هدف است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مراتب بالا، هدف پژوهش حاضر، بررسي ميزان انطباق محتواي كتاب دين و زندگي سال سوم متوسطه با اهداف مصوب در حيطه شناختي است.
فرايند طراحي و تهيه ابزار به اين صورت بوده كه ابتدا اهداف جزئي مصوب كتاب دين و زندگي پايه سوم متوسطه از گروه ديني سازمان پژوهش و برنامهريزي دريافت شد و با توجه به اهداف جزئي مصوب، هر يك از واحدهاي درسي كتاب، مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت و سپس اهداف بيانشده در حيطة شناختي و طبقات مختلف آن، براي هر يك از واحدهاي درسي تفكيك شدند.
) ملاحظة تفكيكي مفاهيم موجود در اهداف مصوب حيطه شناختي حاصل از فرم تحليل محتوا نشان ميدهد كه عليرغم توجه به همة مفاهيم در تدوين محتواي كتاب درسي دين و زندگي پايه سوم متوسطه، از پارهاي اهداف جزئي در بعضي مفاهيم غفلت شده است.
جدول 4: تعيين بيشترين و كمترين انطباق محتواي كتاب دين و زندگي پايه سوم متوسطه با مفاهيم موجود در اهداف مصوب شناختي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور كه نتايج حاصل از تحليل محتوا نشان ميدهد، بيشترين ميزان انطباق محتوا با مفهوم قرآن كريم (5/11 مرتبه) و كمترين ميزان انطباق با مفهوم جامعة اسلامي (4/2 مرتبه) است.
5. بحث و نتيجهگيري پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان انطباق محتواي كتاب دين و زندگي سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حيطه شناختي انجام شد.
3. يافتههاي پژوهش حاضر نشان داد كه مفهوم جامعه اسلامي و اهداف جزئي آن كمترين ميزان انعكاس را در محتواي كتاب درسي دين و زندگي سال سوم متوسطه داشته است.