چکیده:
هدف تحقیق توصیفی حاضر، ارزشیابی توسعه سوادآموزی در 57 کشور مسلمان بوده که داد ه های لازم از طریق بررسی اسناد و مدارک مرتبط گردآوری و با استفاده از روش ثانویه داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاکی از آن است که 78 درصد از مردان، 64 درصد از زنان و درمجموع 71 درصد از شهروندان کشورهای مسلمان باسواد و 267 میلیون نفر از شهروندان کشورهای مسلمان بی سواد می باشند که این امر حاکی از آن است که توسعه سوادآموزی مردان کشورهای مسلمان در وضعیت متوسط، توسعه سوادآموزی زنان کشورهای مسلمان نسبتا پایین و درمجموع، توسعه سوادآموزی در کشورهای مسلمان در وضعیت متوسط قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول 4: وضعيت سواد در كشورهاي مسلمان منطقه اروپاي مركزي و شرقي (يونسكو، 2009؛ همان، 2010) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ارزشيابي توسعه سوادآموزي كشورهاي مسلمان اين منطقه حاكي از آن است كه در اين منطقه كشورهاي آلباني و تركيه در هر سه وضعيت (مردان، زنان و كل) داراي توسعهيافتگي بالاتر از متوسط بودهاند (جدول شماره 5).
جدول 6: وضعيت سواد در كشورهاي مسلمان منطقه آسياي مركزي (يونسكو، 2009؛ همان، 2010) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتيجه ارزشيابي توسعه سوادآموزي كشورهاي مسلمان منطقه حاكي از آن است كه تمامي كشورهاي مسلمان در هر سه وضعيت (مردان، زنان و كل) داراي توسعهيافتگي بالاتر از متوسط بودهاند.
جدول 8: وضعيت سواد در كشورهاي مسلمان منطقه آسياي شرقي و پاسيفيك (يونسكو، 2009؛ همان، 2010) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ارزشيابي توسعه سوادآموزي كشورهاي مسلمان منطقه حاكي از آن است كه هر سه كشور برونئي دارالسلام، اندونزي و مالزي در هر سه وضعيت (مردان، زنان و كل) داراي توسعهيافتگي بالاتر از متوسط بودهاند.
جدول 10: وضعيت سواد در كشورهاي مسلمان منطقه آمريكاي لاتين و جزاير كارائيب (يونسكو، 2009؛ همان، 2010) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتيجه ارزشيابي توسعه سوادآموزي كشورهاي مسلمان منطقه حاكي از آن است كه كشور سورينام در هر سه وضعيت (مردان، زنان و كل) داراي توسعهيافتگي بالاتر از متوسط بوده است (جدول شماره 11).
E. (2005), "Comparative Study on National Conceptions of Literacy, Numeracy and Life Skills", Background Paper for Efa Global Monitoring Report 2006, Through Unesco International Bureau of Education, Geneva.