چکیده:
چکیده در دنیای متمدن امروزی، آدمی بهظاهر مرفه بهنظر میرسد؛ اما بیشاز گذشته، افسرده، ناامید و تنهاست. روانشناسان مثبتنگر معتقدند امید میتواند از افراد دربرابر رویدادهای استرسزای زندگی حمایت کند؛ از اینروی،دریکیدودهۀاخیر، نقش امیددردرمانانواعبیماریهابررسی شدهودرنتیجۀاینبررسیها،اسنایدرنظریهایرابهنامنظریۀامیدبیانکرده است.از سویی دیگر، با توجه به تأثیر جهانبینی هر فرد در بهبود و درمان انواعبیماریهانمیتوانازنقشدیندرپیدایشامیدغافلماند. درپژوهشحاضر،بااستفادهاز روشتطبیقی،نخست،ابعادامید(تفکر هدف،تفکرعاملوتفکرگذرگاه)رادرنظریۀاسنایدربیان کردهوسپس آنهارادرمفاهیمقرآنیجستجوکردهایموازاینطریق،میزانمطابقتو اشتراک مفهومی تالشهای بشری را با دیدگاههای قرآن دریافتهایم؛ در پایان، به این نتیجه رسیدهایم که قرآن در نگاه ارزشی خود، آدمی را بهسمت امید مطلوب سوق داده و از امیدهای واهی بازداشته است. نتایج پژوهش،بیانگرآناستکهعلماساسانیستهاوهستها رابیانمیکندو شناساییامیدازاینطریق،برایبشر،بسیارمفیداست؛عالوهبراین،رجوع به امیددربیانارزشهاوبایدهاونبایدهایآن،بشررابهسوی نوعمطلوب امیدراهنماییمیکند.
خلاصه ماشینی:
"نفع انسان نیز در آن است که تالشهای خود را هماهنگ با دیگر آفریدههای گیتی، درجهت کمال متمرکز کند (مکارم شیرازی، 9791ش: 7/ 39)؛ زیراتمامموجودات بهسوی کمال مطلق حرکت میکنند (قرآن، حدید: 1)؛ بنابراین، هدف همۀ آفریدگان، خداوند قادر و داناست (قرآن، یس: 99)، فقط آن دسته از فعالیتهایی که درجهت اویند، سودمند خواهند بود (طباطبایی، 7191ق:7/611) و کوششهایی که اینگونه نیستند، به ثمر نمیرسند: «کل شیء هالک إلا وجهه»؛ یعنی: جز ذات او همه چیز 10/ ابعاد سه گانه ی نظریه امید اسنایدر و تطبیق آن با دیدگاه قرآن کریم نابودشونده است (قرآن، قصص:99)و اثری جز مالل و پریشانی، برای انسان برجای نمیگذارند (قرآن،ابراهیم:11 و11)؛ بههمیندلیل، خداوند متعال امید به خالق یکتا و ایمان به او، لقاءاهلل، رحمتالهیو...
Irving 20/ ابعاد سه گانه ی نظریه امید اسنایدر و تطبیق آن با دیدگاه قرآن کریم الف)تفکرگذرگاهازمنظرقرآنکریم: ایننوع تفکر ازمنظر قرآن کریم، عبارت است از همۀ تالشهای آدمی برای دستیافتن به هدفهای دنیوی و اخروی خویش؛ البته بافرض رعایت تقوا و اخالص در انجام امور (قرآن، کهف: 911؛طباطبایی، 7191ق:91/699) و بهطور کلی، انجامدادنهمۀ کارهایی که موجب خشنودی خدا و پیامبرش میشود؛ همچنین پرهیز از ارتکاب معاصی و هرچه موجب خشم خدا و رسولش میشود: «و المؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصالة و یؤتون الزکاة و یطیعون اهلل و رسوله أولئک سیرحمهم اهلل»؛یعنی:و مردان و زنان باایمان، دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وامیدارند و از کارهای ناپسند بازمیدارند، و نماز را برپامیکنندوزکاتمیدهندوازخداوپیامبرشفرمانمیبرند."