چکیده:
چکیده زیباییشناسی یکیازمهمترینعرصههاینقددردورانمعاصراست؛به گونهای که ناقدان و اهل فن، به جنبههای گوناگون آن توجهی خاص کردهاند. ازآنجاکهامروزه،متونادبیازجنبههایمختلففنی،لغوی،بالغیو همچنین ازنظر اسلوب و ساختار تحلیل و بررسی میشوند، نگارندگان درصدد یافتن گوشهای از زیباییهای سورهای هستند که «عروس قرآن» نامیدهشدهاست.صنعتمقابله- کهیکیازاسلوبهایبالغی است ودر قرآن کریم نیز به بهترین شکل نمود یافته است- در این سورۀ مبارکه، زیبایی،طراوتوجذابیتی اعجابآور راپدیدآوردهاست؛عالوهبرآن، مبحثفاصلهنیز- کهنمودیازنظمقرآنی است- زیباییهای اینسوره را دوچندانکردهاست.دراینپژوهش، ازمنظر زیباییشناختی بهمتنقرآن- کهبهحقدراوج استحکاموزیباییقراردارد-نگریستهودواسلوببالغیمقابلهوفاصلهرا درسورۀالرحمنبررسیکردهایم.
خلاصه ماشینی:
"دوفصلنامۀعلمیـپژوهشیتحقیقاتعلومقرآنوحدیثدانشگاهالزهرا سالدهم،شمارۀ1،1391،پیاپی31 بررسی زیباییشناسی مقابله و فاصله در سورة الرحمن هادی رضوان داوود زرینپور تاریخدریافت:1/11/39 تاریختصویب:11/11/13 چکیده زیباییشناسی یکیازمهمترینعرصههاینقددردورانمعاصراست؛به گونهای که ناقدان و اهل فن، به جنبههای گوناگون آن توجهی خاص کردهاند.
دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا / 58 - .
ه)مقابلۀششبهشش؛ماننداینبیتازعنترهالعبسی: علی(1)رأس(2)عبد(3)تاج(4)عز(5)یزینه(6) وفی(1)رجل(2)حر(3)قید(4)ذل(5)یشینه(6) (عباسی،1431م:1/111) 60 / بررسی زیباییشناسی مقابله و فاصله در سورة الرحمن یعنی: بر سر بردهای، تاجی از عزت نهاده شده که او را میآراید؛ در حالی که در پای انسان آزادهای،بندخواریبستهشدهکهاوراذلیلکردهاست.
میتوان گفت فاصله و موسیقی منحصربهفردقرآن،درنگارگریمعناواثرگذاریبرحسمخاطب،نقشیمهمدارد؛بهطوریکه گاه حربۀ مشرکان دربرابر تأثیر کالم الهی، اینگونه بیان شده است: «مشرکین عرب، مردم را از دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا / 80 گوشدادن به قرآن منع میکردند تا جذب کالم الهی نشوند و شیرینی آن را نچشند، و همین مطلب امروزه،گاهیتحتعنوان“موسیقیقرآن”خواندهمیشود»(رضاییاصفهانی،1991ش:91).
در اینجا، موارد مقابله را در این بخش از کالم الهی بررسی میکنیم: 00 / بررسی زیباییشناسی مقابله و فاصله در سورة الرحمن - دونوععلم:«علمالقرآن» (قرآن،الرحمن:1)؛یعنی: قرآن را یاد داد؛ «علمهالبیان» (قرآن، الرحمن:4)؛یعنی: بهاوبیان(آنچهدردلاست)آموخت.
دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا / 50 - اسمومسما:«تبارکاسمربکذیالجلالوالإکرام» (قرآن،الرحمن:91)؛یعنی: نام پروردگار بزرگواروگرامیتوچهمبارکنامیاست! - دو وصف برای خداوند متعال: «تبارک اسم ربک ذیالجلال و الإکرام» (قرآن، الرحمن: 91)؛ یعنی: نامپروردگاربزرگواروگرامیتوچهمبارکنامیاست! -3."