Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی قرآن (1)

نویسنده:

مترجم:

ISC (26 صفحه - از 17 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ، سوره اعراف ، فطرت ، پیامبر ، خدا ، دین ، انسان ، زمین ، خداوند ، اندیشه سیاسی در آیات مکی

خلاصه ماشینی:

"فاصله میان این دو دیدگاه، در صورتی ازبین خواهد رفت که اهل حدیث که این آیه را به این صورت تفسیر کرده‌اند که بنی آدم در ازل خلق شده‌اند و مورد خطاب قرار گرفته و به وحدانیت خدا اقرار کرده‌اند، بپذیرند که این اقرار به یکی از دو دلیل، اتفاق نیفتاده و واقعیت ندارد: اول این که انسان‌ها همه آفرینش همدیگر را دیده‌اند و دوم این که انسان‌ها با برخی از تجارب زندگی توانسته‌اند اندیشه ربوبیت و وحدانیت الهی را درک کنند و در نتیجه پاسخ آنان در آیه، پاسخی مطابق با بداهت عقل ـ بداهتی که فطرت آنها بر آن استوار است ـ بوده است و این، ایده اهل رأی است. بنابه نظریه قرآن، منشأ و مبنای جامعه بشری، نبوت آدم علیه‌السلام است؛ نبوتی که تسلیم انسان در برابر خدا را مشروع دانسته و سیرحیات بر اساس آن آغاز می‌گردد؛ اما اگر بپذیریم که در دوره میان نبوت آدم و رسالت نوح علیهم‌السلام ، جامعه‌ای همچون جامعه فرضی هابز پدید آمده بود که در آن، انسان‌ها بر اساس میل به بدی و خودخواهی اقدام می‌کردند و به مرور زمان، ترس از مرگ ناشی از جنگ همه علیه همه و حرص به زندگی، آنان را وادار کرد تا از حقوق و آزادی‌های خود چشم بپوشند و حکم‌رانی مقتدر پدید آورند که یگانه قانون گذار و ارزش‌گذار باشد و نباید در مورد اقدامات او سؤال و یا انتقاد کرد؛ آن گاه باید گفت که قرآن، تمامی این امور را افترا و دروغ بستن برخداوند می‌داند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.