چکیده:
آثار تاریخی فراوانی در شبه جزیره عربستان پیش از اسلام وجود داشت. برخی از این آثار به اعتقادات اعراب مربوط میشد و بناها و نمادهایی مانند معابد، سمبلهای مقدس، اصنام و آثار بتپرستی، کنیسهها و دیرهای ادیان ابراهیمی را دربر میگرفت و برخی دیگر به مظاهر تمدنی موجود در شبه جزیره مانند قصرها، قلعهها و حصارها پیوند میخورد. این مقاله پس از بررسی کوتاه اوضاع جغرافیایی، دینی و فرهنگی عربستان پیش از طلوع اسلام، آثار تاریخی این سرزمین را به دو دسته آثار دینی و غیر دینی تقسیم میکند و بر اساس آن، نوع برخورد پیامبر( را با هر یک از این آثار بررسی مینماید.
خلاصه ماشینی:
"آثار دینی منظور از آثار تاریخی دینی، آثار مرتبط با عقاید دینی عرب جاهلی است که شامل آثار باقی مانده مشرکان از دوران سبائیان در یمن، بتهای اعراب و آثار ادیان ابراهیمی مانند کلیساها و دیرها میشود که از صدها سال پیش در شبه جزیره عربستان رواج داشتند.
در تاریخ پیامبر( آمده است، پس از وارد شدن آن حضرت به مدینه و تأسیس دولت اسلامی و پس از آن که یهود پیمانهای خویش را با مسلمانان شکستند میان دو طرف، جنگهای سختی چون بنی قینقاع (3 ﻫ)، 147 بنی نضیر (4ﻫ)، 148 بنی قریظه (5 ﻫ)، 149 فتح خیبر (7 ﻫ) 150 و وادی القری 151 رخ داد ولی به دنبال این جنگها، پیامبر( امر به تخریب معابد مقدس یهود و قلعههای ایشان نکرد.
179 بر این اساس میگوئیم که اگر حضور در آتشکدهها و عبادت در آنها به فرمان دین ممنوع شده بود، چرا صحابه آتشکدههای بینالنهرین و فارس را تخریب نکردند؟ و چرا آتشکدهها تا قرنها پس از فتوح اسلامی و حتی تا امروز باقی ماندند؟ آثار غیر دینی مقصود از آثار غیر دینی، آثار مرتبط با اعتقادات عربی جاهلی مانند قصرها، قلعهها، ستونهای زیبا و منابع آبی است که در سراسر شبه جزیره عربستان گسترش یافته بودند و برخی از آنها محکم و ثابت تا ظهور اسلام باقی بودند.
ابن کلبی، پیشین، ص 37؛ ابن هشام، پیشین، ص 55؛ برخی به اشتباه گمان کردهاند که یکی از این دو شمشیر، ذوالفقار، شمشیر معروف امیرالمؤمنین( بوده است در حالی که ذوالفقار قبل از فتح مکه در اختیار آن حضرت بوده است و جبرئیل در جنگ احد، میان آسمان و زمین ندا داد: لاسیف الا ذوالفقار و لافتی الا علی."