چکیده:
اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﺎﻫﻴﺖ اﺣﻜﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ اﺳﺖ. ﻟﺬا ﺑﺮای روﺷﻦﺗﺮﺷﺪن ﻣﻔـﺎﻫﻴﻢ،در وﻫﻠﻪ اول ﺑﻪ ﺑﻴﺎن ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻟﻐﻮی و اﺻﻄﻼﺣﻲ ﺣﻜﻢ، ﺣﺎﻛﻢ و ﺣﻜﻮﻣﺖ و ﺗﻮﺿـﻴﺢ و ﺗﺒﻴـﻴﻦ آﻧﻬـﺎﻣﻲﭘﺮدازد و در وﻫﻠﻪ دوم ﺑﺮای دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ ﺟﺎﻣﻊ و ﻛﺎﻣﻞ از اﺣﻜﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﺑـﻪ ﺑﻴـﺎنﺗﻌﺎرﻳﻒ ﻓﻘﻬﺎ و داﻧﺸﻤﻨﺪان ﻣﻌﺎﺻﺮ از ﺣﻜﻢ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. در وﻫﻠﻪ ﺳﻮم ﻧﻴـﺰ ﻧﻈﺮﻳـﺎتﻣﺨﺘﻠﻒ درﺑﺎره ﻣﺎﻫﻴﺖ اﺣﻜﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ را ﻣﻄﺮح ﻛﺮده و ﺑﻴﺎن ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛـﻪ اﺣﻜـﺎم ﺣﻜـﻮﻣﺘﻲ ازﺳﻨﺦ اﺣﻜﺎم اوﻟﻴﻪ و ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ؛ زﻳﺮا اﺣﻜﺎم اوﻟﻴﻪ و ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ از ﻧﺼﻮص ﺷﺮﻋﻲ، اﺳﺘﻨﺒﺎط ﺷﺪهو ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺼﺎﻟﺢ و ﻣﻔﺎﺳﺪ ذاﺗﻲ اﺣﻜﺎم ﻫﺴﺘﻨﺪ، وﻟﻲ اﺣﻜﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﺘﻀﻴﺎت زﻣﺎنو ﻣﻜﺎن و ﻣﺼﺎﻟﺢ آﻧﻲ ﺑﻮده و ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺼﻠﺤﺖ از ﺳﻮی ﺣﺎﻛﻢ ﺷﺮع ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ؛ ﻫﺮ ﭼﻨﺪﻣﺴﺘﻨﺪ ﻣﺼﺮﺣﻲ از ﻧﺼﻮص ﺷﺮﻋﻲ ﺑﺮ آن وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻮﻗﺖﺑﻮدن اﻳـﻦ اﺣﻜـﺎمﻫﻤﺎﻧﻨﺪ اﺣﻜﺎم ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﺗﻔﻊﺷﺪن ﺿﺮورت، ﻋﻤﻞ ﺑﻪ آن ﻣﻨﺘﻔﻲ ﻣﻲﺷﻮد، ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﺪ دﻟﻴﻞ ﺑـﺮآن ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ اﺣﻜﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ از ﻧﻮع اﺣﻜﺎم ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺷﺎرع ﻣﻘﺪس ﺑـﻪ اﺣﻜـﺎمﺣﻜﻮﻣﺘﻲ، اﻋﺘﺒﺎر ﻣﻲدﻫﺪ، ﺑﺎﻳﺪ اﻳﻦ اﺣﻜﺎم را ﺟﺰﺋﻲ از اﺣﻜﺎم ﺷﺮﻋﻲ داﻧﺴﺖ و ﺑـﻪﻋﻨـﻮان ﻗﺴـﻢ ﺳﻮﻣﻲ از اﺣﻜﺎم ﺷﺮﻋﻲ، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار داد.
خلاصه ماشینی:
" ازاﻳﻦرو، ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮان اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ را ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﺑﺎزﺗﺎب ﻧﻈﺮ اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ1 داﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﺑﻴﺎﻧﺎت اﻳﺸﺎن در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ اﺣﻜﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ، ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺮداﺷﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑـﻮد؛ ﭼﺮا ﻛﻪ از ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﺑﻴﺎﻧﺎت اﻣﺎم راﺣﻞ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ اﺣﻜـﺎم اوﻟﻴـﻪ و ﺛﺎﻧﻮﻳـﻪ ﺑﺮﻣـﻲآﻳـﺪ ﻛـﻪ اﻳﺸﺎن، اوﻟﻴﻪ و ﺛﺎﻧﻮﻳﻪﺑﻮدن را از ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ذاﺗﻲ اﺣﻜﺎم ﻛﻪ ﺑﻪوﺳﻴﻠﺔ ﺷﺎرع ﺑﺮای اﺣﻜـﺎم، ﻣﺎﻫﻴﺖ اﺣﻜﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ/ ﺳﻴﺪﻣﺤﻤﻮد ﻋﻠﻮی و ﺑﻬﺮام اﻳﺮاﻧﭙﻮر اﻧﺎرﻛﻲ ﻣﻘﺮر ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻤﻲداﻧﺪ؛ ﺑﻠﻜﻪ آن را ﻧﺘﻴﺠﺔ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ و دﺳﺘﻪﺑﻨﺪی اﺣﻜـﺎم ﺗﻮﺳـﻂ ﻓﻘﻬﺎ ﻣﻲداﻧﺪ و ﮔﺮﭼﻪ ﺧﻮد در ﻣﻮاردی از اﻳﻦ ﻋﻨﺎوﻳﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮده اﺳﺖ، ﻟﻜﻦ آﻧﻬﺎ را از ﺑﺎب ﺗﻌﺎﺑﻴﺮ ﻣﺘﺪاول در ﻟﺴﺎن ﻓﻘﻬﺎ و از روی ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﺑﻪﻛﺎر ﺑﺮده اﺳﺖ، ﻧﻪ اﻳﻨﻜـﻪ آن را ﺑـﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﺒﻨﺎﻳﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ زﻳﺮا اﺣﻜﺎم اوﻟﻴﻪ و ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻣﺼﺪاق ﭘﻴﺪا ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ دو در ﻣﻮرد ﻣﻮﺿﻮع واﺣﺪی ﺟﻌﻞ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺣﺎل آﻧﻜﻪ ﻣﻮﺿﻮع آﻧﭽـﻪ ﺑـﻪﻋﻨـﻮان اﺣﻜﺎم اوﻟﻴﻪ از آﻧﻬﺎ ﻳﺎد ﻣﻲﺷﻮد ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع آﻧﭽﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺣﻜﺎم ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ از آﻧﻬﺎ ﻳﺎد ﻣﻲﺷﻮد، ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ و ﻫﺮ ﻳﻚ از آﻧﻬﺎ ﺣﻜﻢ ﺷﺮﻋﻲ در ﻣﻮرد ﻣﻮﺿﻮع ﺧﺎص ﺧﻮد ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ؛ ﻣﺜﻼ ﺣﻜﻢ وﺟﻮب وﺿﻮ ﺑﺮای ﺣﺼﻮل ﻃﻬﺎرت ﺟﻬﺖ ﻧﻤﺎز، ﺑﺮای ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺑﻪ ﻧﺎم وﺿـﻮ ﻣـﻦ ﺣﻴﺚ ﻫﻮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺑﺴﻴﻂ و ﻣﻄﻠﻖ و ﻻﺑﺸـﺮط، ﺟﻌـﻞ ﺷـﺪه اﺳـﺖ؛ در ﺣـﺎﻟﻲﻛـﻪ ﻋـﺪم 13 وﺟﻮب، اﺣﻴﺎﻧﺎ ﻋﺪم ﺟﻮاز وﺿﻮ ﺑﺮای ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺑـﻪ ﻧـﺎم وﺿـﻮی ﻏﻴـﺮ ﻣﻤﻜـﻦ اﻟﺤﺼـﻮل ﺑﻪﺧﺎﻃﺮ ﻋﺪم ﺗﻤﻜﻦ از آب و ﻳﺎ وﺿﻮی ﺿﺮری اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﻣﺮﻛﺐ و ﻣﻘﻴﺪ ﺑﻪ ﻋﺪم ﺗﻤﻜﻦ و ﻳﺎ ﺿﺮر ﺑﺸﺮط ﺷﺊ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﻳﺎ »ﺣﺮﻣﺖ ﺷﺮب ﺧﻤﺮ ﻣﻦ ﺣﻴﺚ ﻫﻮ ﻫﻮ« ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﻣﻄﻠﻖ و ﻏﻴﺮ ﻣﻘﻴﺪ و ﻻﺑﺸﺮط اﺳﺖ و ﻣﻮﺿﻮع ﻋﺪم ﺣﺮﻣﺖ ﺷﺮب ﺧﻤﺮ، ﻣﻀﻄﺮاﻟﻴـﻪ ﻳﺎ ﻋﻦ ﺧﻄﺎء ﻳﺎ ﻣﻜﺮهﻋﻠﻴﻪ و ..."