Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل محتوای کتاب های «هدیه های آسمان» و «فارسی» مقطع ابتدایی از نظر توجه به مهدویت

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (20 صفحه - از 7 تا 26)

هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی محتوای کتاب های «هدیه های آسمان» و «فارسی (بخوانیم)» در مقطع ابتدایی از نظر توجه به مهدویت و مولفه های آن در دو بخش «دروس» و «تصاویر». مولفه های مهدویت، شامل «آگاهی از فلسفه ظهور»، «آگاهی از فلسفه غیبت»، «علم و شناخت امام»، «انتظار ظهور» و «ایمان و باور قلبی» می باشند. بدین منظور از روش «تحلیل محتوا»ی متون، استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل پنج کتاب فارسی سال اول تا پنجم و چهار کتاب هدیه های آسمان از سال دوم تا پنجم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 91_90 بود. یافته ها نشان داد که توجه به نمادها و مولفه های مهدویت و آموزش آن در کتاب های یاد شده، بسیار کم می باشد و لازم است در کتاب ها و در نظام آموزش و پرورش کشور تغییرات و اصلاحات لازم صورت پذیرد.

The present research study aims at analyzing contents of Hedyehaye Asemani (Divine Gifts) and literature textbooks in primary school in regard to Mahdism and its components from two perspectives: lessons and pictures. The components of Mahdism including the knowledge of philosophy of appearance، knowledge of philosophy of absence، knowledge of Imam Mahdi، awaiting for reappearance of Imam Mahdi، and heart belief re verified using a content analysis method. The findings showed that components of Mahdism in above textbooks were superficial and incomplete. In particular، Hedyehaye Asemani (Divine Gifts) and literature textbooks of primary level have basic and serious limitations and problems. Thus، it is necessary to pay more attention to the components of Mahdism in these textbooks to gradually develop the student's religious identity.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.