Skip to main content
فهرست مقالات

نقش «پایبندی مذهبی» و «جنسیت» در «اضطراب امتحان»

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (20 صفحه - از 43 تا 62)

هدف پژوهش، بررسی رابطه «پایبندی مذهبی» و «جنسیت» بر «اضطراب امتحان» دانش آموزان پایه دوم دوره متوسطه شهرستان قم بود. از 390 دانش آموز (200 نفر دختر و 190 نفر پسر در چهار منطقه قم) درخواست شد که پرسشنامه های «پایبندی مذهبی» جان بزرگی و «اضطراب امتحان» ساراسون را تکمیل کنند. پس از جمع آوری داده ها، برای تحلیل و تجزیه از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون های کندال و t نمونه های مستقل استفاده گردید. یافته ها نشان داد که بین «پایبندی مذهبی» با «اضطراب امتحان» رابطه معناداری وجود ندارد اما بین «ناپایبندی مذهبی» با «اضطراب امتحان» (141/0r=) و «دوسوگرایی مذهبی» با «اضطراب امتحان» (384/0r=) رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ همچنین بین «جنسیت» با «اضطراب امتحان» رابطه معناداری یافت نشد؛ و کل «پایبندی مذهبی» و «اضطراب امتحان» رابطه منفی معناداری (211/0-r=) را نشان داد؛ بنابراین پایبند بودن به مذهب و انجام اعمال مذهبی توسط دانش آموزان می تواند در کاهش اضطراب امتحان موثر باشد.

The present research aims to measure the relationship of religious affiliation and gender with students' test anxiety. The research method is a descriptive one of the correlative type. For this purpose، as many as 390 students (200 girls and 190 boys) from the students of Qom high schools were selected through quota sampling. The research tool included Religious Affiliation Questionnaire (M. Janbozorgi) and Test Anxiety Scale (TAS; Sarason، I978). To make an analysis of the data، Pearson correlation coefficient، regression analysis and t test independent groups were used. Religious affiliation questionnaire includes three factors: religious affiliation، religious ambivalence and religious non-affiliation; The results of present research showed that there is not a meaningful relationship between factor religious affiliation and test anxiety، but there is a meaningful relationship between factors of non-religious affiliation and religious ambivalence with test anxiety. Also the results showed that there is not a meaningful relationship between gender and test anxiety، but there is a meaningful relationship between total religious affiliation and test anxiety (r=-0/211). Thus religious affiliation has some effects on decreasing students' test anxiety.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.