Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر «قرائت قرآن» بر «تنیدگی های روانی» و «راهبردهای مقابله ای» در بین دانشجویان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (22 صفحه - از 63 تا 84)

هدف پژوهش، بررسی «عوامل فشارزای روانی» و «راهبردهای مقابله ای» با آن در بین دانشجویان دختر قاری و غیر قاری قرآن دانشگاه فردوسی مشهد بود. سوال پژوهش این بود که آیا بین نوع تنیدگی های روانی و راهبردهای مقابله ای، در بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد؟ بدین منظور از بین دانشجویان دختر، تعداد 113 نفر قاری قرآن و 103 نفر غیر قاری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه های عوامل تنیدگی زای روزمره سارافینو و پرسشنامه شیوه های مقابله ای بیلینگز و موس ابزارهای این پژوهش بودند. به منظور توصیف داده ها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون t مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین دو گروه مورد مطالعه از نظر میزان تنیدگی زاهای روانی و راهبردهای مقابله ای تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.05).

This study investigates stress or psychological factors and coping strategies with them among female students of Ferdowsi University of Mashhad who read Quran and those who don’t read. The research question states whether there is difference in psychological stress and coping strategies between these two groups? In order to reply it، a sample of female students of Ferdowsi University of Mashhad (Quran reader: 113 subjects، not reader: 103 subjects) was selected using random sampling method. The instruments of this study were Sarafino's Daily Stressor Factors and Bilings and Moos’s Coping Strategies Questionnaires. For analyzing the data in addition to descriptive statistics، independent t- test were used. Findings showed that there is significant difference between two groups in stressor factors and coping strategies (p=.05).


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.