Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی اعتماد به نفس در اخلاق اسلامی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (20 صفحه - از 119 تا 138)

هدف پژوهش عبارت بود از معلوم ساختن جایگاه اعتماد به نفس در اخلاق اسلامی. سوال اصلی مقاله، چیستی مولفه های اعتماد به نفس و چگونگی تعامل آنها در اخلاق اسلامی و روان شناسی بود. به این منظور، متون و آموزه های هر دو رشته با بهره گیری از روش توصیفی _ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که اعتماد به نفس در «الگوی اخلاقی» مبتنی است بر هشت مولفه و در «الگوی روان شناسی» مبتنی است بر یازده مولفه که در مولفه های «خودآگاهی»، «کسب دانش و تجربه»، «مثبت اندیشی» و «احترام به خود» مشترک و در مولفه های دیگر متفاوت هستند؛ بنابراین رویکرد خدامحور در «الگوی اخلاقی» اعتماد به نفس که غایت آن، توکل به خداوند است با «رویکرد روان شناختی» که ناظر به رفتـارگرایی و عمل گرایی است، تمایز روشن و قابل توجه دارد.

This research attempts to find the Self-Confidence Model (SCM) in the Islamic ethics. The article mainly raises the following questions: What are the components of self-confidence in the Islamic ethics? What model is offered thereof? How are models of psychology and ethics related? To do so، doctrines and concepts of the issue have been dealt with in two fields through analytic-descriptive method. Scientific-religious Research findings show that ethical model is based on eight elements and that of psychology is reliant upon eleven elements. Hence، they share self-awareness، knowledge and experience acquisition، positivism and self-respect. Ultimately God-oriented approach in the ethical model of self-confidence whose final and sweeping truth lies in trust in God and can be distinguished from the other approach which controls behaviorism and pragmatism.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.