چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی وضعیت اقامة نماز فرادی، جماعت و جمعه و عوامل مرتبط با آنها در بین دانشآموزان دبیرستان ها و دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان در سال 1380انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی میباشد. جامعة آماری تحقیق، کلیة دانشآموزان 94 دبیرستان شهر کرمان بوده که 27 دبیرستان با روش نمونهگیری سیستماتیک و تعداد 291 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه از بین آنها انتخاب گردیده است؛ همچنین جامعة آماری دانشجویان نیز شامل کلیة دانشکدههای مختلف دانشگاه شهید باهنر بوده که 400 نفر از آنان با روش نمونهگیری طبقهای از بین آنان انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری آزمونهای دوجملهای، مان - ویتنی، کروسکال والیس و اسپیرمن صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان دادکه جنس، پایة تحصیلی و نوع مدرسه بر نماز خواندن (فرادی) دانشآموزان تاثیر ندارد. در مورد دانشجویان، جنسیت دانشجویان فقط بر شرکت آنان در نماز جماعت تاثیر دارد. فقط بین سن دانشجویان و شرکت در نمازجماعت آنان رابطه وجود دارد. نوع دانشکدة دانشجویان بر نماز خواندن و شرکت در نمازجماعت آنان تاثیر دارد. معدل دیپلم دانشجویان فقط بر شرکت در نمازجمعه آنان تاثیر دارد. بین معدل دانشجویان و نماز خواندن آنان رابطة معنیدار مثبت ضعیفی وجود دارد. بین تعداد واحد اخذ شده و وضعیت نماز دانشجویان رابطة معنیدار وجود ندارد. وضعیت بومی بودن دانشجویان بر نمـاز خواندن آنان تاثیر دارد. وضعیت سـکونت دانشجـویان بر شرکت آنان در نمـازجمـاعت و نمازجمعه تاثیر دارد. وضعیت تاهـل دانشجویان بر نماز خواندن، شرکت در نماز جماعت و شرکت در نمازجمعه آنان تاثیر ندارد.
خلاصه ماشینی:
محققين فوق همچنين به اين نتيجه رسيدند که ميان ارزشيابي دانش آموزان دختر و پسر در پرسشنامه کلي عوامل مؤثر در جذب دانش آموزان به نماز، تفاوت معني دارP محتشمي پور، محتشمي پور، شادلو مشهدي، عمادزاده و حسن آبادي (1382) در تحقيق خود با عنوان «بررسي رابطه نماز با ميزان افسردگي در دانشجويان دانشکده پيراپزشکي و بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد» به اين نتيجه دست يافتند که ميانگين نمره افسردگي در کساني که نگرش مثبت به نماز داشته اند، آنها که هر روز نماز مي خوانند، کساني که نگرش آنها نسبت به خود فردي مذهبي است و کساني که به اوقات نماز و انجام تکالبف ديني اهميت مي دهند به طور معناداري پايين تر است (P ستاد اقامه نماز (بي تا.
با توجه به اينكه p ـ مقدار محاسبه شده از طريق آزمون مان - ويتني (309/0) بيشتر از سطح معنيداري 05/0 = α است، لذا در اين سطح فرض H0 رد نميشود و اين بدان معني است كه ميانه نماز خواندن دانشآموزان دختر و پسر متفاوت نميباشد و درنتيجه جنس دانشآموزان بر نماز خواندن آنان تأثير ندارد (جدول 2).
با توجه به اينكه pـ مقدار محاسبه شده از طريق آزمون كروسكال ـ واليس (432/0) بيشتر از سطح معنيداري 05/0 = α است، لذا در اين سطح فرض H0 رد نميشود و اين بدان معني است كه ميانه نماز خواندن دانشآموزان در پايههاي اول، دوم و سوم تحصيلي متفاوت نميباشد و درنتيجه پاية تحصيلي دانشآموزان بر نماز خواندن آنان تأثير ندارد (جدول 3).
با توجه به اينكه pـ مقدار محاسبه شده از طريق آزمون كروسكال ـ واليس (111/0) بيشتر از سطح معنيداري 05/0 = α است، لذا در اين سطح فرض H0 رد نميشود و اين بدان معني است كه ميانه نماز خواندن دانشآموزان در پايههاي اول، دوم و سوم تحصيلي متفاوت نميباشد و درنتيجه نوع مدرسه دانشآموزان بر نماز خواندن آنان تأثير ندارد (جدول 4).