چکیده:
روایات تفسیـری امام ابو جعفر محـمد باقر(ع)در تفسیر تبیان و مجمع البـیـان از سوی آقای صالحی نجف آبادی در مجلـه پـژوهش های قـرآنی سال هشتم سـال ٢٩و ٣٠ ویژه نامه علامه طـبـرسی «قدس سره » مـورد بی مهری قرار گـرفت با عنـوان مقالـه «نقدی سند شناسانه بر احادیث مجمع البیـان» و پـس از آن بـا عـنـوان کتاب «حدیث هـای خیالی در مجمع البیـان» و هـم اکـنـون نیز در آخرین شـمـاره مجله بینات(٧٢) سال هجدهم شمـاره ٤،زمستان٩١ از سوی آقای احمد عابدینی بـه تعبیر ایشان این کشف مرحوم صالحی نجف آبادی پی گیری شده است . در این مقاله ،پاسخ روشنی به آن بی مهـری ها و این پی گیری کشف ها داده شده است که مطالعه می فرمایید.
خلاصه ماشینی:
"الف:این که چرا مجمع البیان أبوجعفر طبری را با أبوجعفر باقر(ع)اشتباه نموده است ؟ در این زمینه توضیح می دهد با این که قرائن گویای آن است که منظور شیخ طوسی «قدس سره » از أبوجعفر همان أبـوجعفر طبری است ولی صاحب مجمع البیان به دلیـل آن کـه در کنار أبوجعفر جمله «علیه الـسـلام» را مشاهده کرده با این که «علیه السلام» ها از شیـخ طـوسی نبوده بلکه کاتبان به اشتباه «علیه السلام» گذاشته اند و نیز به این دلیل که تفسیر طبری در اختیار وی نبوده تا بدان مراجعه کند.
الف: اگر ناقد محترم نمونه هایی ارائه دهد که در آن موارد قطعا منظور شیخ طوسی از أبوجعفر،همان أبو جعفر طبری صاحب تفسیر است و در این موارد قطعی شیخ طبرسی أبوجعفر را بر أبـوجعفر امام باقر(ع) به اشتباه تطبیق داده باشد سخن ایـشـان درست است ولی اگر این جهت آسیـب پـذیـرفت و روشن شد که در این مـوارد منظور شیـخ طـوسی، أبوجعفر باقر(ع) است دیگر هیچ اشکالی به جناب شیخ طبرسی «قدس سره » وارد نیست .
/ روشن است اگر ما ثابت کردیم منظور شیخ طوسی از أبوجعفر در تفسیر تبیان حضرت امام محمد باقر (ع) است این ناقد است که اشتباه کرده نه صاحب مجمع البیان و نورالثقلین و المیزان..."