چکیده:
پژوهش پیشرو به بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق به انجام فرایض دینی در سال تحصیلی 89-1388 میپردازد.این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی ـ کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة 467 دانشآموز دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق بود که از این تعداد دویست نفر به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته با صد سؤال است. در تجزیه و تحلیل فرضیهها از آزمون «T» برای یکنمونه و «رگرسیون چندگانه» استفاده شد.نتایج بهدستآمده نشان داد که همة چهار عامل خانواده، مدرسه، دوستان، آشنایان و رسانهها در گرایش دانشآموزان به انجام فرایض دینی نقش معناداری دارند. نتایج تحلیل «رگرسیون چندگانه» نشان میدهد که دو متغیر مستقل رسانه و خانواده میتوانند 6/31 درصد واریانس رفتار دینی را پیشبینی و تبیین کنند
خلاصه ماشینی:
روششناسی تحقیق هدف کلی این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق برای انجام فرایض دینی در سال تحصیلی 89 ـ 1388 است.
یافتههای مربوط به فرضیهها و سؤالات پژوهشی نتایج این تحقیق نشان داد که همة عوامل خانواده، مدرسه، دوستان، آشنایان و رسانهها بر گرایش دانشآموزان به انجام فرایض دینی نقشی مؤثر دارند.
/ نتایج آزمون «T» نشان میدهد که میانگین عامل خانواده 92/ 46 است که از سطح متوسط 36 بیشتر است؛ ازاینرو، میتوان گفت عامل خانواده در گرایش دانشآموزان دختر به انجام فرایض دینی اثر مثبت و معناداری دارد.
/ نتایج آزمون «T» نشان میدهد که میانگین عامل مدرسه 44/ 32 است که از سطح متوسط 28 بیشتر است؛ ازاینرو، میتوان گفت عامل مدرسه در گرایش دانشآموزان دختر به انجام فرایض دینی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
/ نتایج آزمون «T» نشان داد که میانگین عامل آشنایان و دوستان 66/ 48 است که از سطح متوسط 38 بیشتر است؛ ازاینرو، میتوان گفت عامل آشنایان و دوستان در گرایش دانشآموزان دختر به انجام فرایض دینی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
/ نتایج آزمون «T» نشان داد که میانگین عامل رسانه 92/ 57 است که از سطح متوسط 44 بیشتر است؛ ازاینرو، میتوان گفت عامل رسانه بر گرایش دانشآموزان دختر به انجام فرایض دینی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ زیرا دانشآموزان زمان فراوانی را برای استفاده از رسانهها (تلویزیون، اینترنت، ماهواره و موبایل و...
فرض پژوهشی سوم مبنی بر نقش مؤثر دوستان و آشنایان در گرایش دانشآموزان دختر به انجام فرایض دینی تأیید شد که با یافتههای براتی(1375) و آقایی میبدی(1386) همسو و همخوان است.