چکیده:
ترویج عناصر دینی یکی از اصول اولیة سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. دولتها بهمثابة اصلیترین بازیگران عرصة اجرای سیاستگذاری، تلاش میکنند تا از طریق تدوین سیاستهای راهبردی، سیاستهای کلان فرهنگی را عملیاتی و اجرا کنند. ازاینرو، برونداد این فرایند، شاخص مناسبی برای آشکارسازی نگرش دولتها در حوزة فرهنگ است. مسئلة اصلی که مطرح میشود این است که با توجه به این نگرش، عناصر دینی چگونه بازنمایی میشوند؟ بدین منظور، میتوان با توجه به الگوی ارزیابی متوازن سیاستها، از روش علمی استفاده کرد. روشی که در اینجا به کار گرفته میشود، روشی است مبتنی بر رویکرد برساختگرای میشل فوکو و رویکرد نقشگرای مایکل هلیدی. طبق مدعای تحقیق، از طریق سازوکارهای زبانشناختی، میتوان مبانی فکری برساختة گفتمانها را آشکار ساخت. در نهایت، با استفاده از این روش، که در این مقاله با عنوان «روش تحلیل قدرت» ارائه میگردد، عنصر گفتار در فیلم سینمایی اخراجیها 2 بررسی میشود.
One of the primary principles of cultural policy of Islamic Republic of Iran is the propagation of religious elements. Governments as the main players in the implementation of policy-making try to put macro-cultural policies into action and implement them by formulating strategic policies. Therefore، the output of this process is an appropriate parameter to demonstrate governments' attitude in the field of culture. The main question is: regarding this attitude، how are religious elements represented? Taking into consideration the model of balanced evaluation of policies، we can use a scientific method to find the answer. The method used in this paper is based on Michel Foucault's constructivist approach and Michael Halliday's functionalist approach. The researcher claims that intellectual principles of constructivism of discourses can be demonstrated by linguistic mechanisms. Finally، this paper analyzes the element of speech in the movie "Ekhrajiha 2" by using this method which is called "the method of power analysis".
خلاصه ماشینی:
"مسئلة اصلی برای رسیدن به این مهم آن است که عناصر دینی در فیلمهای سینمایی چگونه بازنمایی میشوند؟ به تعبیر دیگر، چه مبانی فکری بهمثابة مبانی فکری صحیح دینی، به واسطة فیلمهای سینمایی برساخته میشود؟ به منظور آشکار ساختن این مبانی فکری خاص، در اینجا، روش تحلیل قدرت صورتبندی و در ارزیابی پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران به کار گرفته شد.
جدول (5): مقایسه و مقابله میان مبانی فکری گفتمانهای تولیدشده در نظم گفتمان دینی گفتمان حاکم گفتمان حاشیهای عناصر گفتمان موضوع حاج آقا حاجی و بندة خدا مفاهیم اصلی حاج آقا، حاجی، خدا، مصلحت، تقیه، دعا، امام، کتاب، خیر، صالح، توفیق، سنت حسنه، فسق و فجور حاج آقا، حاجی، خدا، مصلحت، تقیه، غیرت، روحانی، شهید شیوة بیان استدلال استقرائی (75 درصد کاربست پیوندنماهای علی استقرائی) قیاس جدلی (67 درصد کاربست پیوندنماهای تقابلی – مقایسهای) میزان قطعیت گفتار بالا (63 درصد کاربست وجه امری و التزامی) بالا (72 درصد کاربست وجه امری و التزامی) میزان قضایا 19 18 میزان قواعد حاکم بر جان سخنگوی 17 12 نوع تقسیمبندی 2 نوع 3 نوع شیوة تقسیمبندی 4 تایی و 3 تایی 5 تایی و دو تا 2 تایی معیار حقیقت حاج صالح حاج آقا ابزار شناخت حس، تجربه (90 درصد کاربست فرایندهای مادی - حسی) حس، تجربه (73 درصد کاربست فرایندهای مادی – حسی) میزان، شکل و نوع اعتباردهی به مبانی فکری دینی اعتباردهی بالا ولی به شکل منفی و بهصورت خطا با هدف تغییر اعتباردهی پایین، ولی به شکلی مثبت و شایان احترام با هدف بازتولید افزون بر بازنمایی مبانی فکری دینی، فیلم اخراجیها 2 در سطح کلان، دو معیار «دین» و «فرهنگ» را برای بازشناسی حقیقت از خطا در نظر میگیرد."