چکیده:
نهاد خانواده بهعنوان یکی از اصلیترین ارکان جامعه بشری، بهدلیل نقشی که در سعادت و شقاوت جامعه و کمال انسانی دارد، همواره مورد توجه همة مکاتب الهی و غیرالهی قرار گرفته است. ادیان ابراهیمی اسلام و یهود، برای نظام خانواده تقدس و مقام رفیعی قائل شده و با وجود اختلافاتی که در حدود و شرایط تشکیل آن با یکدیگر دارند، دستورهای مشترکی پیرامون ازدواج و تشکیل خانواده ارائه نمودهاند. این پژوهش، درصدد است با رجوع به منابع اصلی دو دین اسلام و یهود- قرآن کریم و روایات معصومان(ع)، تورات و تفاسیر معتبر آن، جایگاه و اهمیت خانواده را استخراج نموده و مورد مقایسه قرار دهد. ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام و یهود اهمیت ویژهای داشته و هر دو دین بر تسریع در امر ازدواج تأکید نموده، عزوبت را مورد نکوهش قرار داده و ارضای نیازهای جنسی را تنها از طریق عقد ازدواج و چارچوب خانواده قابل تأمین میدانند.
The institution of family، as one of the most basic pillars of human society، has always been taken into consideration in all divine and secular schools due to its role in man's perfection and felicity or affliction of society. Two Abrahamic religions، Islam and Judaism، attach high status and holiness to family system and issue common injunctions about marriage and family formation although they have some differences in terms of its limits and conditions of formation. The present paper seeks to extract the status and importance of family from authentic sources of these two religions-the Holy Quran، infallible Imams' hadiths، Torah and its valid interpretations- and compare them. Both Islam and Judaism put special importance on the formation of family، emphasize on accelerating the marriage، reproach singleness، and believe that meeting sexual needs is possible only through marriage and within family.
خلاصه ماشینی:
"اهمیت ازدواج در اسلام تا جایی است که از آن به عنوان میثاق غلیظ تعبیر کرده است: و کیف تأخذونه و قد أفضی بعضکم إلی بعض و أخذن منکم میثاقا غلیظا (نساء: 21)؛ و چگونه آن [مهر] را میستانید با آنکه از یکدیگر کام گرفتهاید، و آنان از شما پیمانی استوار گرفتهاند؟ علاوه بر این در آیات متعددی از قرآن کریم به صراحت بر ضرورت تشکیل خانواده تأکید نموده و صمیمانه ترین ارتباط های بشری را ارتباط زن و مرد دانسته و می فرماید: و من ءایاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا إلیها و جعل بینکم مودة و رحمة إن فی ذالک لایات لقوم یتفکرون (روم: 21)؛ و از نشانههای او اینکه از [نوع] خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان ها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد.
توجه به اینکه عالی ترین آرمان یک یهودی، خداترس بودن فرزندانش و متبحر شدن آنها در دانش تورات است، همچنین مخالفت شدید یهودیان سنتی با ازدواج یهودی با غیر یهودی، با این تفکر که یک همسر غیریهودی، هرچند از هر لحاظ مناسب باشد نمی تواند به یک فرزند یهودی کمک کند تا نقش خود را که زنده نگه داشتن میراث یهودیت است ایفا کند، حاکی از این است که توجه به اصل ایمان از مهم ترین معیار های همسرگزینی در یهود می باشد.
آیه ای از از آیات خدا: خانواده (زن و شوهر) در قرآن به عنوان نشانه ای از نشانه های خداوند و مایه آرامش روحی شمرده شده است: و من ءایاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا إلیها و جعل بینکم مودة و رحمة إن فی ذالک لایات لقوم یتفکرون (روم: 21)؛ و از نشانههای او اینکه از [نوع] خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد."