چکیده:
بعد از شهادت امام حسین7، اتفاقات عجیبی در عالم رخ داد که نشاندهنده عظمت جنایت و حاکی از غضب الهی بود. هر یک از موجودات عالم به حسب خلقت خود در سوگ شهادت امام حسین7، ابراز تأثر و حزن کردند. این عجایب علاوه بر اینکه در کتب شیعه آمده، در کتب اهلسنت نیز وارد شده است. ابنتیمیه مانند بقیة فضایل اهلبیت7، این معجزات را نیز بدون دلیل انکار کرده است و گریه موجودات بر امام حسین7 و سرخی آسمان و باران خون و... را کذب دانسته است، ولی بر خلاف گفته او، این اتفاقات در کتب اهلسنت که مورد استناد و اعتماد ابنتیمیه هم هستند، با طرق متعدد ذکر شدهاند و امکان وقوع آنها با آیات و روایات اثبات میشود.
خلاصه ماشینی:
"مفسران در ذیل آیه (فما بکت علیهم السماء و الأرض و ما کانوا منظرین) 3 نیز آوردهاند که از مصادیق بکای آسمان، سرخی آن است؛ چنانکه ثعلبی از عطا نقل میکند: اگر چه برخی از روایات ممکن است در این معنا جعل شده باشد، ولی ابنتیمیه به این روایات زیاد که دلالت بر سرخی آسمان در طول روز دارند، اعتنا نمیکند و به یک روایت جعلی (بهوجود آمدن سرخی صبح در شهادت امام حسین7) استناد میکند.
4. باران خون یکی دیگر از مصادیق گریه آسمان در شهادت امام حسین7 که در منابع تاریخی و روایی ذکر شده، این است که بعد از شهادت او از آسمان خون بارید (یا چیزی مانند خون) و مردم آن را به چشم خود دیدند و تعجب کردند و ترسیدند و حتی دیوارها و لباسشان و ظروفشان هم سرخ رنگ شد: قال مسلم بنابراهیم:حدثنا أم شرف(شوق) العبدیه قالت: حدثنی نضرة الازدیه، قالت: «لما ان قتل الحسین بنعلی مطرت السماء دما فأصبحت وکل شیء لنا ملآن دما؛ 1 نضره ازدیه میگوید: زمانیکه حسین بنعلی شهید شد، از آسمان خون بارید و ما در حالی صبح کردیم که همه چیز پر از خون شده بود.
2. جاری شدن خون از زیر سنگها، فقط مختص به ایام شهادت امام حسین7 نیست و این واقعه در سوگ سایر اولیای الهی نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ چنانکه در شهادت حضرت امیر المؤمنین7 نقل کردهاند: عن الزهری إن أسماء الأنصاریة قالت: ما رفع حجر بایلیاء لیلة قتل علی7 إلا و وجد تحته دم عبیط؛ 2 زهری از اسماء انصاری نقل کرده که در شب شهادت حضرت علی7، هیچ سنگی در ایلیا (بیتالمقدس) برداشته نشد، مگر اینکه زیر آن خون تازه یافت میشد."