چکیده:
نویسنده در صدد است تا با ملاک قرار دادن تیپشناسی اقتدار کاریزمایی
وبر، تیپشناسی معادلی را در بافت اسلامی تدوین کند تا بتواند به طور
خاص اقتدار کاریزمایی حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله را توصیف کند. وی ضمن
ارائه چندین معیار، معتقد است تنها مفهوم اسلامی معادل برای توصیف
اقتدار کاریزمایی آن حضرت، مفهوم «رسالت» است نه «کرامت» یا
«ولایت»، آنگونه که برخی پنداشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"این مطلب درست است که مفهومی که به طور مناسب حامل اقتدار پیامبر اسلام است باید مستلزم ایده سلطه باشد و در حقیقت، یکی از ملاکهایی بود که با آن «کرامت» مورد ارزیابی قرار گرفت، اما «ولایت» به اندازه کافی مشخص یا معین نیست تا به عنوان معادل «اقتدار کاریزمایی محمد صلیاللهعلیهوآله » به کار رود.
آیهای از قرآن که با عنوان توجیه این اصطلاح ارائه شده است بیان میکند: دوست شما (ولیکم) فقط الله میتواند باشد و پیامبر او و کسانی که ایمان آوردهاند؛ کسانی که عبادت برپا میدارند و زکات میدهند در حالی که رکوع میکنند ـ (آیه 55 سوره 5).
بر اساس ارزیابی این دو اصطلاح، مفهوم اسلامی معادل برای «اقتدار کاریزمایی محمد صلیاللهعلیهوآله » باید بر پایه پنج معیار زیر که اعتبار آنها اکنون تثبیت شده است، پیریزی شود: 1 ـ باید مستقیما حامل ایده «اقتدار» باشد؛ 2 ـ باید ماهیت این اقتدار را به عنوان «کاریزمایی» شناسایی کند، یعنی به عنوان یک «هدیه شخصی» که از منبع مشروعیت دریافت شده است؛ 3 ـ باید دریافت کننده کاریزما، یعنی محمد صلیاللهعلیهوآله را محق سازد که از نیروی فیزیکی به منظور تثبیت اقتدار خویش استفاده نماید؛ 4ـباید به محمد صلیاللهعلیهوآله اختصاص داشته باشد به طوری که هیچ کس دیگر در بافت اسلامی نتواند ادعای «اقتدار کاریزمایی» نماید؛ 5 ـ باید یک اصطلاح واضح و مشخص، مصون از تفسیرها و قرائتهای نوسانی باشد."