چکیده:
از منظر امام خمینی در حکومت اسلامی، قدرت سیاسی از لحاظ
نظری و عملی به نحوی مهار شده که منجر به فساد نمیشود، زیرا قدرت
منشئی الهی دارد و کارکردهای نظام سیاسی باید مطابق قوانین و احکام
دینی باشد و این مقررات و قوانین از فساد قدرت سیاسی جلوگیری
میکند. اسلام، عدالت، امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت حاکم و این
که حاکم اسلامی با ارتکاب معصیت، خود به خود از حکومت عزل
میشود، همه مؤلفههایی است که نظام سیاسی ایدهآل مورد نظر امام
خمینی(ره) و عوامل کنترل قدرت در آن را شکل میدهند تا در پرتو آن،
سعادت فرد و جامعه تعیین گردد.
خلاصه ماشینی:
"اسلام، عدالت، امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت حاکم و این که حاکم اسلامی با ارتکاب معصیت، خود به خود از حکومت عزل میشود، همه مؤلفههایی است که نظام سیاسی ایدهآل مورد نظر امام خمینی(ره) و عوامل کنترل قدرت در آن را شکل میدهند تا در پرتو آن، سعادت فرد و جامعه تعیین گردد.
در این راستا دو دسته از وسایل کنترل قدرت در نظام اسلامی را تبیین کرده است: یکی، نهادهای مدنی و سیاسی نظیر قانون اساسی، احزاب و انتخابات و دیگری، که از اختصاصات نظام اسلامی است، لحاظ شرایط خاص و فوق العاده در ولی فقیه و دیگر کارگزاران ارشد نظام، مانند عدالت و عمل براساس احکام و قوانین اسلام است، به طوری که اگر ولی فقیه معصیتی مرتکب شود به خودی خود از مقامش عزل میگردد.
در جمهوری اسلامی ایران، کنترل قدرت سیاسی نه تنها به شیوه غرب وجود دارد، بلکه ساختارهای نهادهای سیاسی مملکت میباید طبق آیین اسلام عمل کند؛ به عبارت دیگر، ساختارهای قدرت سیاسی به نحوی طراحی شده که تفکیک قوا وجود دارد و قدرت سیاسی در مراکز متعدد نهادینه شده است و اگر یکی از نهادها و مراکز قدرت بخواهد علیه مردم و منافع ملی سوء استفاده بکند یا از قوانین الهی سرپیچی بکند، نهادها و مراکز سیاسی دیگر از حرکت غیر قانونی و غیر شرعی او جلوگیری میکنند.
1 امام خمینی قدسسره در این باره معتقدند: اساسا حکومت کردن و زمامداری در اسلام یک تکلیف و وظیفه الهی است که یک فرد در مقام حکومت و زمامداری گذشته از وظایفی که بر همه مسلمین واجب است، یک سلسله تکالیف سنگین دیگری نیز بر عهده اوست که باید انجام دهد."