Skip to main content
فهرست مقالات

نظام سیاسی شیعه در اندیشه شیخ مفید

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 7 تا 22)

کلیدواژه ها :

نظام سیاسی ،سلطان عادل ،ولایت فقها و تعامل مردم و حاکمان

کلید واژه های ماشینی : شیخ مفید ، شیعه ، نظام سیاسی ، امام ، نظام سیاسی شیعه ، شیخ مفید نظام سیاسی ، نظام سیاسی مطلوب شیعه ، ولایت ، سلطان ، امامت

نظام سیاسی به مثابه مجموعه روش‌ها و ابزارهای یک جامعه برای ساماندهی زندگی سیاسی و شکل‌دهی به آن، در دیدگاه فقهی ـ سیاسی علمای شیعه در قالب نظام امامت و ولایت مطرح گردیده است. شیخ مفید نظام سیاسی مطلوب شیعه را در چارچوب ریاست امامی عادل بر امور دینی و دنیوی ترسیم کرده و بهترین الگوی این نظام را در عصر غیبت، ولایت از سوی فقهای مأذون از سوی امام و جامع الشرایط دانسته است.

خلاصه ماشینی:

"الف) ولایت فقهای شیعه در عصر غیبت شیخ مفید ولایت فقیه را در ردیف ولایت سلطان عادل (امام) دانسته و در دایره مفهوم عام «سلطان اسلام» قرار داده است32 از این رو زمانی که از سلطان اسلام و گستره مسئولیت‌ها و اختیارات او سخن می‌گوید، به گونه‌ای مفهوم سلطان را تفسیر می‌کند که شامل فقیه جامع الشرایط نیز می‌شود؛ برای نمونه، درباره اقامه حدود چنین می‌گوید: أما إقامة الحدود فهو إلی سلطان الإسلام المنصوب من قبل الله‌ تعالی و هم ائمة الهدی من آل محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و من نصبوه لذلک من الأمراء و الحکام‌و قد فوضوا النظر فیه إلی فقهاء شیعتهم33؛ اقامه حدود بر عهده سلطان اسلام منصوب از سوی خداوند متعال که ائمه هدی هستند و امیران و حاکمان منصوب از سوی ایشان است و نظارت بر اقامه این حدود [در عصر غیبت] به فقهای شیعه تفویض شده است. 38 ج) دامنه اختیارات ولی فقیه شیخ مفید فقیه جامع الشرایط را در ردیف حاکم و سلطان اسلام قرار داده و همان وظایف و اختیارات پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام و نواب خاص ایشان را برای وی قائل شده و معتقد است که در صورت عدم حضور سلطان عادل (امام)، فقها در همه اموری که ایشان ولایت داشته‌اند، صاحب اختیارند و در صورت تمکن می‌توانند متولی همه این امور گردند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.