Skip to main content
فهرست مقالات

در تکاپوی رسیدن به مدلی از تربیت اخلاقی در اسلام

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 13 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : تربیت ، تربیت اخلاقی ، دین ، تربیت اخلاقی در اسلام ، مربی ، اسلامی ، مدلی از تربیت اخلاقی ، اخلاق و تربیت اخلاقی ، دین و اخلاق ، ارزش‌های اخلاقی

خلاصه ماشینی:

"با سرمایه‌های انسانی جوان و با نشاط این مرز و بوم چه باید کرد که به عزت و سرافرازی فردی،ملی و جهانی بیانجامد؟پژوهش در قلمرو تربیت اخلاقی با چشم‌ انداز اسلمی و تلاش برای رسیدن به مدلی کاربردی،که هماهنگ با آموزه‌ها و مبانی جهان بینی،عقیدتی و ارزشی اسلام باشد و بتواند در یک محیط تربیتی‌ اسلامی به کار آید،مستلزم پاسخ‌یابی برای سؤالات اساسی و زیر بنایی فراوانی‌ است. مقایسه مفهوم تربیت اخلاقی در دو فرهنگ اسلام و غرب پس از گذار از پیخ و خم سؤالات فوق،اولین دغدغه‌ای که یک مربی مسلمان‌ خود را با آن مواجه می‌بیند،این است که منظور از تربیت اخلاقی در فرهنگ اسلام‌ چیست و این مقوله،چه تفاوتی با مقولات مشابه در سایر فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ‌ غربی دارد؟اگر چه به سختی می‌توان غرب و اندیشه غربی و نیز اسلام و تفکر اسلامی را به دلیل تنوع و گستردگی هر یک،دو جناح و جبهه خاص در برابر یکدیگر تلقی کرد که طی تضارب آراء آنها،مفاهیمی از قبیل مفهوم«تربیت اخلاقی» بازشناسی می‌شود،اما جمع بندی دیدگاه‌ها و مکاتب و رسیدن به نقاط افتراق و اشتراک نباید کار غیر ممکنی باشد. «کهلبرگ»از هواداران سرسخت رویکرد لیبرال-دموکراتیک در تعلیم و تربیت است‌ و معتقد است رشد درست تفکر اخلاقی دانش آموزان در محیطی صورت می‌گیرد که اولا مربی در آن نقش همکار و نه استاد را ایفا می‌کند،و ثانیا دانش آموزان در فرآیند کنجکاوی و تحقیق آزاد باشند و خود به موقعیت قضاوت برسند و سوم‌ چنان که«ژان پیاژه»و«جان دیویی»اصرار داشتند،روند تعلیم و تربیت روندی‌ تعاملی و دو طرفه باشد؛در این بستر کودک به طور طبیعی از خود محوری به حس‌ مسئولیت می‌رسد1."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.