Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت اخلاقی و ضرورت نگاهی دوباره به آن

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 165 تا 192)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ، تربیت اخلاقی ، علم اخلاق ، صفات ، موضوع و قلمرو علم اخلاق ، خلق ، اسلام ، مکارم اخلاق ، رفتارها و آداب اخلاقی ، نفس

خلاصه ماشینی:

"بنابراین‌ آیا سزاست که دوره کودکی و نوجوانی که پایه و اساس دوره‌های بعدی زندگی‌ انسان است به دور از اخلاق سپری گردد؟ثانیا مگر همه رفتارهای انسان،حتی در بزرگسالی،منشأ خلقی دارد و آیا می‌توان برای این مدعا استدلال قابل قبولی ارایه‌ نمود؟در اینجا این سؤال نیز مطرح می‌شود که منشأ و مستند این دیدگاه علمای‌ اخلاق چیست؟در پاسخ می‌توان ادعا نمود که دلیل و مستند عمده آنها،آراء لغویان پیرامون واژه«خلق»بوده و آنان به تبع لغویان،تعریف«خلق»و«علم اخلاق» را ارایه داده و موضوع و قلمرو علم اخلاق را به ملکات نفسانی منحصر نموده‌اند؛ اما آیا این درست است که برای تعریف اخلاق و تعیین موضوع و قلمرو علم شریفی‌ چون اخلاق اسلامی،صرفا به لغت اکتفا نماییم؟!به نظر می‌رسد اخلاق اسلامی‌ باید برگرفته از متون اصیل اسلامی،یعنی آیات و روایات باشد و برای تعیین معنا و تفسیر این واژه،به منابع فوق مراجعه شود. 1 می‌توان گفت که محاسن اخلاق همان آداب اخلاقی است و این با مراجعه به‌ روایات به دست می‌آید؛چنان که تفسیر حسن خلق که پیش از این در روایت‌ امام صادق علیه السلام ذکر شد،این ادعا را تأیید می‌کند. 2 طرح مسلک سوم توسط علامه رحمه الله،فصل جدیدی در علم اخلاق باز می‌کند که‌ آثار و ثمرات مهمی بر آن مترتب است؛ولی در خصوص مسلک اول که ایشان‌ تمام آثار اخلاقی را در آن قرار داده است،جای تأمل و بررسی بیش‌تری است که‌ خارج از حوصله این نوشته است،اما به اجمال می‌توان گفت که اگر مراد علامه، آثار اخلاقی متأثر از نظام اخلاقی یونانی باشد،کلام ایشان درست است و در غیر این صورت،کلام ایشان به طور کامل پذیرفتنی نیست؛زیرا در لابه‌لای‌ مجموعه آثار اخلاقی،گرایش به دو مسلک دیگر نیز،هر چند به صورت غیر منظم‌ به چشم می‌خورد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.