Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش یک کتاب پرورش اخلاقی

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 249 تا 282)

کلید واژه های ماشینی : کودک ، تکامل ، آموزش و پرورش اخلاقی ، مرحله اخلاق پیروی از جامعه ، تکامل اخلاقی ، بزرگسالان ، وجدان ، انضباط ، قضاوت اخلاقی ، مرحله

خلاصه ماشینی:

"اما در این زمینه،این سؤال مطرح است که آیا اخلاق‌ مستقل و خود پیرو،برای پیشرفت اخلاقی،مطلوب و ایده آل است یا نه؟چه‌ بسیار جوامع و نظام‌های آموزشی وجود دارند که عادت دادن افراد برای تطابق و هماهنگی با قوانین اجتماعی را هدف آموزش و پرورش می‌دانند و سهل انگاری و مجاز دانستن انسان‌ها را در زمینه رفتارهای اخلاقی به هیچ وجه نمی‌پذیرند. «مک دوگال»باور دارد که قضاوت‌های اخلاقی، ریشه در عواطف دارند تا تعقل،و وجدان اخلاقی انسان‌ها،بر اساس میل طبیعی آنان و به وسیله فراگردهای تلقین و احساس هویت انسان‌ها شکل می‌گیرد و هر چند که این قضاوت‌های اخلاقی،می‌توانند با قضاوت‌های واقعی و عقلانی افراد در کشمکش باشند و در بسیاری از موارد در کشمکش قرار می‌گیرند،اما باید یادآوری نمود که وجدان مربوط به توانایی ذاتی یک بخش خاص از وجود انسان‌ نیست،بلکه نتیجه کارکرد درونی تمام شخصیت انسان و ساختار جامعه است. از این دیدگاه،فراگرد پرورش اخلاقی را می‌توان به‌ طور کلی به صورت اجتماعی کردن کودک و شکل بخشی به او برای عضویت‌ متناسب در جامعه تعریف نمود؛ولی همان طور که در ابتدا نیز بیان شد،اخلاق به‌ معنای«ادامه یک زندگی خوب»نیز به کار می‌رود. البته باید خاطر نشان نمود که‌ هر چقدر هم که ارزش‌های القاء شده به وسیله این فراگرد،سزاوار احترام باشد،باز ممکن است هنگامی که حوزه استدلال منطقی و بینش انتقادی افراد تکامل می‌یابد مورد انتقاد قرار گرفته و حتی رد شوند. بنابراین او در برابر اعمال خود مسئول است و بر این اساس است که‌ استقلال و احساس مسئولیت در وجود فرد تکامل می‌یابد و به علت آن که این‌ داوری اخلاقی خردمندانه است،پایدار هم خواهد بود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.