Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش علوم و ارزش های دینی

نویسنده:

مترجم:

ISC (14 صفحه - از 143 تا 156)

خلاصه ماشینی:

"یک کل ندارند؟1 تلاشی که از قرن نوزدهم به بعد برای اثبات این رابطه به عمل آمده تا چه حد تحت‌ تأثیر این اندیشه بوده است که فقط فلسفه علم مبتنی بر فرضیه‌ها و آزمایشات،می‌تواند نظامی از مفاهیم و قوانین در اختیار انسان قرار دهد که در آن،علم،فلسفه و علوم انسانی‌ بتوانند سازگار و موافق بیفتند؟2 گر چه ممکن است ساختار منطقی،دقیق و ترکیبی علوم طبیعی که به عنوان چهار چوب‌ و مدل علوم دقیق و استقرایی به کار می‌رود،از نظر یک فرد افراطی تأیید گردد،اما آیا ضروری نیست که نه تنها محدودیت‌هایی را که اصول متافیزیکی ناظر به انسان و جهان، که جزء لاینفک رویکرد دینی به زندگی است،بر این نظریه‌ها تحمیل می‌کنند نادیده‌ نگیریم،بلکه آنها را درک و فهم کرده و به نقشی که این اصول دینی-متافیزیکی باید در جهت دادن به تحقیقات علمی داشته باشند،بها بدهیم؟3 (1). اگر رشد و تکامل انسان به عنوان جانشین خدا در زمین،فلسفه وجود انسان است و اگر تعلیم و تربیت باید به انسان در تلاش برای رسیدن به این مقصود کمک کند،بدیهی است‌ که انسان به شناخت جهان و همه مخلوقات نیاز دارد و باید بداند که چگونه می‌تواند این‌ دانش را در راه اصلاح انسان،جامعه،محیط و جهان به کار گیرد. آنچه من گفتم نشان می‌دهد که هر چند نظرات ارایه شده از سوی دانشمندان در تنظیم‌ برنامه‌های دروس علمی برای مدارس و برنامه‌ریزی در زمینه تحقیق علمی را نمی‌توان‌ نادیده گرفت،اما آموزش نظریه‌ها و طراحی برنامه‌ها و دستاوردهای فعالیت علمی،باید با ملاحظه این پرسش کلی انجام پذیرد که:این موارد تا چه میزان به تحقق هدف از وجود انسان کمک می‌کنند؟این مسئله ممکن است سرعت پیشرفت علم را کند سازد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.