Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه های تربیتی و تاثیر آن در آرامش روانی از دیدگاه امام علی (ع)

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 311 تا 328)

خلاصه ماشینی:

"امام علی علیه السلام بعد از بیان این وظیفه،برای اینکه این وظیفه انجام شود و انگیزه تلاش در این‌ راستا ایجاد شود،متربیان را متوجه زیبایی و آراستگی آرامش روانی می‌نماید و می‌فرماید: «علیک بالسکینة،فانها أفضل زینة؛بر تو است که آرامش داشته باشی،زیرا برترین زیبایی است» (همان،خ 6088)و هم‌چنین آن را گواراترین نعمت معرفی می‌کند:«لا نعمة اهنأ من الأمن؛هیچ‌ نعمتی گواراتر از امنیت و آرامش روانی نیست»(همان،خ 10911)و به دلیل اهمیت بسیار بالای آن است‌ که می‌توان عبادت‌های مستحب را ترک کرد و به واجبات اکتفا نمود(غرر الحکم،ج 3،ص 449،خ 5064). امام علی علیه السلام در بیان اثر تربیتی و روانی این مهارت و عادت،به برقراری ارتباط محبتی و کاهش تنش بین مردم اشاره می‌کند و می‌فرماید:«عود لسانک لین الکلام و بذل السلام،یکثر محبوک و یقل مبغضوک؛زبانت را به کلام نرم و بذل سلام عادت ده که دوستداران تو زیاد می‌شوند و ناراحت‌شوندگان از تو کاهش می‌یابند»(همان،ج 4،ص 329،خ 6231). گزینش مفاهیم‌ آموزشی درست و حق از ناحیه معلم در تدریس،و ترکیب منظم کلمات و جملات به صورتی‌ زیبا و دلنشین و ارایه محتوایی قابل فهم برای همگان،سه شیوه تربیتی در ارتباط کلامی معلم با متعلم است که در احادیث زیر مورد تأکید امام علی علیه السلام قرار گرفته است: -«ان کلا الحکیم اذا کان دواء صوابا و اذا کان خطاء کان داء؛به درستی که کلام(معلم)حکیم‌ اگر درست باشد درمان است و متربی را اصلاح می‌کند و اگر درست و حق نباشد دردآفرین و گمراه کننده است»(همان،ص 530،خ 3513)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.