Skip to main content
فهرست مقالات

الدور التربوی للامام علی (ع) «نقش تربیتی امام علی (ع)»

نویسنده:

مترجم:

ISC (40 صفحه - از 621 تا 660)

کلید واژه های ماشینی : امام علی ، امام علی علیه‌السلام ، تربیت ، امام علی ( ع ) ، اسلام ، دانش ، نقش تربیتی امام علی ، دین ، انسان ، عقل

خلاصه ماشینی:

"هم‌چنین پذیرفتنی است که تنگدستی علی علیه السلام او را در خواستگاری از زهرا دودل کند و نیز با عقل و عرف سازگاری می‌کند که امام،پس از آن دودلی،کاری بکند و گامی‌ بردارد؛چراکه،وی نیکو می‌دانست که علی از آن فاطمه است و باید با این یقین،آن شک را از میان برد و کاری کرد که باید؛و نیز این که ازدواج،به پس از هجرت افتاد هم،پسندیده و معقول‌ است؛زیرازندگی مسلمانان در مکه و پیش از هجرت به مدینه،امنیت و قرار به اندازه نداشت و چنان بود که اگر وسایل هجرت فراهم می‌شد،دور نمی‌نمود که پاره‌ای از مسلمانان با زن و فرزند خویش به سرزمین‌های دوری چون حبشه هجرت کنند. 2این موضوع در سخن دیگر امام علیه السلام صریح‌تر آمده است:«علم را با عمل‌ همراه باید کرد و آن که آموخت به کار بندد،و علم عمل را می‌خواند،اگر پاسخ داد هیچ،وگرنه از او روی برتابد»؛3و نیز سخن آن حضرت علیه السلام به«جابر بن عبد الله انصاری»:«ای جابر!دنیا به‌ چهار چیز برپاست:دانایی که دانش خویش به کار بندد و نادانی که از آموختن پروا نکند... تحلیل علمی و دقیق حقایق جامعه انسانی اثبات می‌کند که‌ بی‌تردید ماندگاری و بسامانی جامعه بشر تابع مقوله‌هایی چون:معلومات و معارف و آداب و رسوم و نظم و نسق و دانش و هنر،چونان عناصر فرهنگی شهروندان آن جامعه است؛از این‌روست که جوامع برای ماندگاری خود و استمرار نسل‌ها،می‌کوشند فرهنگ‌شان دوام یابد و برقرار باشد و این مهم دست نمی‌دهد مگر از راه فرآیند انتقال مؤلفه‌های فرهنگی از بزرگ‌ترها به‌ کوچک‌ترها؛و این همان کاری است که فرآیند تربیت به آن می‌پردازد و اصل و اساس جامعه و پایداری آن است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.