Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب و سلامت در تربیت دینی

نویسنده:

ISC (48 صفحه - از 13 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : تربیت دینی ، آسیب ، قطب ، خدا ، عقل ، حصار ، حق ، محور ، آسیب‌های تربیت دینی ، معیار

خلاصه ماشینی:

"ردیف‌\آسیب‌\سلامت‌\آسیب‌ (قطب اول)\(حد میانه)\(قطب دوم) 1\حصار بندی‌\مرز شناسی‌\حصار شکنی 2\کمال گرایی(غیر واقع گرا)\سهل گیری‌\سهل انگاری‌ 3\گسست آفرینی‌\هدایت‌\دنباله روی 4\مرید پروری‌\الگو پردازی‌\تکروی 5\ظاهر سازی‌\ایمان/عمل‌\باطن گرایی 6\رهبانیت‌\زهدورزی‌\ابزار انگاری دین 7\توجیه ظلی قدرت‌\امامت/عدالت‌\حصر الوهی قدرت 8\قشر گری‌\عقل ورزی‌\عقل گرایی 9\خرافه پردازی‌\حق باوری‌\راز زدایی 10\انحصار گرایی‌\حقیقت گرایی مرتبتی‌\کثرت گرایی بی تردید،دامنه بحث،گسترده‌تر از این حد است و نمی‌توان آن را در این ده محور محدود نمود. اما چگونه چنین امری در تربیت دینی ممکن‌ می‌گردد؟امکان این امر در گرو آن است که کسی با قبول ضرورتـ وجود دین برای‌ انسان،الگو و امام را متعلق و محدود به دورانی بداند که انسان‌ها از بلوغ فکری و روحی‌ کافی برخوردار نبوده‌اند و ناگزیر باید سرمشقی در مقابل خود داشته باشند،اما اکنون که‌ چنین بلوغی برای انسان فراهم آمده است،نیاز به چنین سرمشقی نیست و او خود می‌تواند آموزه‌های دینی را در زندگی خویش به کار گیرد. حضرت امیر علیه السلام سخنی گسترده در این مورد دارد که می‌سزد در اینجا آورده شود:«خداوند ایمان را واجب نمود،برای پاکی دل‌ها از شرک و نماز را برای منزه‌ ساختن مردم از خودخواهی و زکات را برای رسیدن روزی و روزه را برای آزمودن‌ اخلاص مردم و حج را برای نیرو گرفتن دین و جهاد را برای عزت و ارجمندی اسلام و امر به معروف را برای اصلاح مردمان و نهی از منکر را برای باز داشتن سفیهان از زشتی‌ها و صله رحم را برای افزون شدن شمار خویشاوندان و قصاص را برای ممانعت‌ از خونریزی و اجرای حدود را برای بزرگ نشان دادن زشتی اعمال حرام و منع از شرابخواری را برای حفاظت از عقل‌ها و اجتناب از دزدی را برای رعایت عفت مردم و ترک زنا را برای سلامت نسب‌ها و ترک لواط را برای افزونی نسل و شهادت‌ها را برای‌ گرفتن حقوق انکار شده و ترک دروغ گویی را برای حرمت یافتن راستگویی و سلام کردن‌ را برای ایمنی بخشیدن از هر چه مایه هراس است و امامت را برای نظام امت و اطاعت‌ را برای بزرگداشت امام‌1»."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.